Tekniken har gjort personalisering billigare, men kunderna vill ha mer än broderade initialer. Trenden mot det personliga har exploderat. Teknik som lasergravering och digitala beställningssystem har gjort personalisering både billigare och enklare att genomföra. ”Skräddarsydd kan betyda allting, från att ha sitt monogram på skjortor till att ha sitt namn broderat på väskan”, säger trendspanaren …
Finlandssvenskan Alma Pihl formgav 1912 det Fabergé-ägg som tsar Nikolaj II gav sin mor i påsk. När Christie’s nu säljer Vinterägget från Rockefeller-familjen vägrar auktionshuset sätta ett utropspris. Alma Pihls design – snökristaller fångade i bergkristall, diamanter som frostmorgon, vitsippor snidade i sten – blev den påskgåva som tsar Nikolaj II gav sin mor. Efter …
Försäljningen av doftprodukter till husdjur väntas fördubbla inom tio år – och når 2,7 miljarder dollar årligen. Produkterna som driver branschen handlar inte bara om att maskera obehagliga lukter. Produkterna arbetar på två fronter: de neutraliserar befintliga odörer samtidigt som de tillför nya dofter. ”Det handlar kanske inte bara om att parfymera sina husdjur”, säger …
Stureplan får nya smaker: "Mycket pengar på väg in"
Stängslen och byggnadsställningar vid Stureplan ser ut som vanliga renoveringsarbeten. Men bakom dem pågår den största restaurangexpansionen på decennier. Fem till sju nya kroglokaler håller på att skapas i Stureplan. Högst upp på Sturekompaniet tar en rooftopbar form. Där Taverna Brillo gick i konkurs har tre restauranger ersatt den gamla lokalen. En av dem, Spurling, …