Spetskompetens inom AI och compliance är hårdvaluta. Men lön är inte längre avgörande – och företagens kortsiktiga lösningar skrämmer bort just de talanger de behöver.
Det här är viktigare än lönen – och företagen missar det

Mest läst i kategorin
Svenska företag står inför en minst sagt egendomlig situation: arbetslösheten är hög samtidigt som tillgången på spetskompetens är alarmerande låg.
I takt med att konkurrensen hårdnar blir mönstret allt tydligare vad som faktiskt får talanger att välja en arbetsgivare framför en annan – ett skifte som ställer nya krav på arbetsgivare.
”Är det något som efterfrågas av fler och fler så är det kulturen och värderingarna på företaget”, säger Rosita von Feilitzen från von Feilitzen & Partners till Realtid TV.
Flexibilitet som fälla
Men medan talangerna söker långsiktighet och kultur går många företag åt motsatt håll. Under de senaste åren har interimslösningar och bemanning blivit ett alltmer populärt sätt att navigera genom ekonomisk osäkerhet.
”Fördelen är flexibilitet och snabbhet, vilket är väldigt bra när man måste hushålla med sina resurser. Nackdelar kan vara att kompetensen går ut genom dörren när konsulten slutar”, förklarar von Feilitzen.
En arbetsgivare som prioriterar kortsiktiga bemanningslösningar kommunicerar – medvetet eller inte – att de inte investerar långsiktigt i sina medarbetare. För en potentiell kandidat med efterfrågad spetskompetens blir det en tydlig varningssignal.
Särskilt problematiskt blir detta inom de områden där kompetensbristen är som mest akut.
”Allt som har med regelefterlevnad och kontroll inom cyber- och säkerhetsjuridik är en bristvara”, konstaterar von Feilitzen.
Senaste nytt
Vad spetskompetens söker hos arbetsgivare
Kompetensutmaningen handlar inte enbart om rekrytering. Minst lika viktigt är förmågan att behålla och vidareutveckla befintlig personal – ett område där många organisationer fortfarande famlar.
Enligt von Feilitzen är lösningen inte primärt enskilda utbildningsinsatser utan ett fundamentalt skifte i ledarskap och företagskultur.
”Det gäller både att få in nya resurser och ny kompetens samtidigt som man ska behålla den gamla. Jag skulle säga att det är ett ständigt lärande i verksamheten. Det kommer faktiskt från ledarskapet i första hand”, säger hon.
Med ett ledarskap som präglas av tydlighet, transparens och tillit till medarbetarna kan en lärandekultur skapas.
”Vi ska vilja ha en lärandekultur – inte bara utbildningar utan även att man lär av varandra”, förklarar von Feilitzen.
ANNONS

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.






