När jobbannonser beskriver företaget som ”en familj” eller söker ”rockstjärnor” är det nog en bra idé att leta vidare. Ny forskning visar att sådana formuleringar ökat med 30 procent på åtta år – och artificiell intelligens förvärrar problemet.
Knepen som döljer dåliga arbetsgivare


Mest läst i kategorin
Jobbannonser innehåller allt fler eufemismer – vackra ord som döljer mindre attraktiva sanningar om arbetsförhållanden.
Data från personalanalysföretaget Revelio Labs visar att användningen av problematiska formuleringar har ökat från 20 procent av undersökta annonser 2017 till nästan 26 procent under 2025.
”Många arbetsgivare tänker inte på språket som toxiskt”, säger Loujaina Abdelwahed, senior ekonom på Revelio, till Financial Times.
Minimal semester skrämmer fler
Den mest avskräckande faktorn för arbetssökande är inte otydliga löneuppgifter eller krav på sociala medier-aktivitet.
I en separat undersökning från StandOut CV med över 1 000 amerikaner är det istället när arbetsgivare stoltserar med att erbjuda minimal semester som lagstadgat minimum.
Över 65 procent av de tillfrågade beskrev detta som en stor röd flagga, skriver Fortune. Det är mer avskräckande än avsaknaden av löneuppgifter, som hamnade på tredje plats i undersökningen.
”Oavsett var du befinner dig kan arbetsgivare som är snåla med semester riskera att driva bort talang”, varnar rapporten.
Senaste nytt
AI förvärrar språkproblemen
Automatiseringen av rekryteringsprocesser har också skapat oväntade konsekvenser för hur jobbannonser formuleras.
Enligt Revelio Labs tolkning tenderar termer att återanvändas och klichéspråk att replikeras när artificiell intelligens används för att skapa jobbeskrivningar.
Jasmine Escalera, karriärrådgivare på LiveCareer, pekar på fraser som ”du kommer att bära många hattar” och ”inga två dagar är likadana” som exempel på språk som framställer kaos som mångfald.
”Positioner som beskrivs på detta sätt pekar ofta på en djupare brist på struktur”, säger hon till Financial Times.
Diskriminerar kvinnor och äldre
Språket i jobbannonser kan också smuggla in information om vilken typ av person som efterfrågas utan att uttryckligen säga det.
Joyce He, biträdande professor vid UCLA:s Anderson School of Management, har funnit att annonser för mansdominerade jobb i branscher som tech och finans är mer benägna att innehålla stereotypiskt maskulina ord som ”konkurrensinriktad”, ”aggressiv” eller ”dominerande”.
”Detta kan signalera till potentiella kvinnliga sökande att de kanske inte hör hemma på en arbetsplats eller i en roll som betonar dessa egenskaper”, förklarar hon för Financial Times.
Sanningen bakom buzzwords
För att skilja mellan verkliga varningssignaler och klumpigt språkbruk rekommenderar experter att arbetssökande använder intervjutillfället för att gräva djupare.
Escalera föreslår frågor som ”hur ser en typisk dag ut?” och ”hur mäts framgång?” för att få en känsla för det faktiska arbetet.
Samtidigt kan själva intervjuprocessen avslöja problematiska kulturer. Data från StandOut CV visar att en illaluktande intervjuare är den största varningssignalen under rekryteringsprocessen, följt av gruppintervjuer och att bli kallad fel namn.
Kan leda till utbrändhet
I en tredje undersökning identifierade Forbes Magazine tio specifika fraser som bör väcka misstankar – med ”kundbesatt” som toppar listan bland 33 procent av jobbsökande.
Frasen kan signalera en företagskultur som prioriterar kundkrav framför medarbetarnas välbefinnande, vilket kan leda till utbrändhet och dålig balans mellan arbete och privatliv.
”När ett företag öppet prioriterar kunder framför anställda kan det förvänta sig att personalen ska vara tillgänglig efter arbetstid, arbeta övertid utan ersättning eller sätta kundnöjdhet över allt annat, inklusive dina egna behov”, skriver Forbes.
ANNONS

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.












