Realtid

"Ville slita av mig håret" – vreden växer mot rekryterarnas tester

Test
Omfattande tester, även för enklare jobb, har enligt experter börjat användas slentrianmässigt av rekryterare. (Foto: Canva)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 23 juni 2025Publicerad: 23 juni 2025

Ett IQ-test för att få sälja glasögon? Allt fler arbetssökande vittnar om orimliga och opersonliga rekryteringskrav. Kritiken växer mot en testkultur som splittrar och förnedrar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Rekryteringsprocesser har blivit en mardröm för många arbetssökande – särskilt inom arbetaryrken.

IQ-tester, personlighetstest och självinspelade videointervjuer är nu vardag.

Men kritiken växer: ”Man känner sig exkluderad”, säger en jobbsökare till Arbetet.

Missa inte: Järvaveckans grundare: ”Fördomar stoppar Sverige från att växa”. Realtid

”Förnedrande”

När 24-åriga Wildha Eklund sökte ett butiksjobb hos Synsam blev hon beordrad att göra ett IQ-test. Hon satt i ekonomisk kris efter att ha flyttat från Skellefteå till Sundsvall – och frustrationen var total.

”Jag ville slita av mig håret. Det kändes förnedrande”, säger hon.

Lagerjobb
Det kan krävas både IQ-test och att du spelar in en videopresentation för att få extrajobb som lagerarbetare. (Foto: Canva)
ANNONS

Hon är inte ensam. I en diskussionstråd på Reddit med hundratals kommentarer ventilerade många sin ilska över vad de beskriver som en avhumaniserad process, där tester ibland är det första – och enda – steget i urvalet.

”Det är som att vara en hund på en agilitybana”, säger William, en student från Mellansverige, till Svenska Dagbladet.

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

30 maj 2025
relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025

”Slentrianmässigt”

William beskriver hur han tvingades genomföra flera tester och videointervjuer – utan att få någon personlig kontakt med en rekryterare efter att ha sökt extrajobb som bland annat väktare, truckförare och butikssäljare.

Rekryteringsexperten Stefan Lindström bekräftar att testkulturen gått överstyr.

”Tester används ofta slentrianmässigt, oavsett om de passar för jobbet eller inte”, säger han till Svenska Dagbladet.

Läs även: Företagen jagar nya talanger – men skrämmer bort de bästa. Realtid

Han varnar också för att det kan skapa skeva urval och ökad stress, vilket sänker testens träffsäkerhet.

ANNONS

Osynlig exkludering

Även HR-konsulten Anders Rydbacken, som länge sålt tester till företag, börjar se baksidorna.

”Vi håller på att bli testtrötta. Till slut vägrar kandidater att göra dem”, säger han.

Chefens ”magkänsla” inte alltid till det bästa

Rekrytering ska handla om kompetens, erfarenhet och potential. Men i praktiken? Då handlar det ofta om personkemi och chefens “magkänsla”.

Bakgrunden till utvecklingen är enligt Rydbacken en professionalisering av HR-rollen. Från att ha varit administrativ personal har HR blivit en strategisk funktion – med tester som verktyg för att visa objektivitet.

Men det har enligt kritiker blivit en karikatyr: ett försök att skapa rättvisa som i praktiken skapar osynlig exkludering.

Får aldrig en chans

Charlotte Lindman på Arbetsförmedlingen bekräftar trenden.

ANNONS

”Många känner att de aldrig får en chans att visa vem de är. Bara ett test kastas i ansiktet på dem”, säger hon till Arbetet.

Patrik Nikkinen, med bakgrund från industrijobb, uttrycker det enkelt: ”Man behöver väl inte ligga på Nasa-nivå för att jobba på sågverk.”

För vissa, som William, löste det sig till slut – han fick ett sommarjobb efter en ansökan som inkluderade test men också mänsklig kontakt.

Men han undrar fortfarande: Vad fan har hänt med rekryteringsprocessen?

Läs även: AI tar över rekryteringen – men till vilket pris? Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

ANNONS
ANNONS