Realtid

"Folk är desperata" – företagens nya extrema jobbkrav

folk
En osund och antihuman arbetskultur växer sig allt starkare i USA (Foto: Canva)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 08 juli 2025Publicerad: 08 juli 2025

Färre jobb, fler krav: nu jagar USA:s företag arbetare som dyrkar långa arbetsdagar, utebliven semester och som kan tänka sig att sova på kontoret.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När arbetsmarknaden hårdnar i USA försvinner fördelarna som pandemins arbetsklimat medförde. I stället ökar efterfrågan på kandidater som är villiga att jobba långa dagar och prioritera arbetet framför allt annat – inklusive sin fritid.

E-handelsjätten Shopify söker en produktchef som kan ”hänga med i ett obevekligt tempo”.

Missa inte: 72-timmarsveckan knackar på Europas dörr. Realtid

Hälsoplattformen Solace varnar redan i jobbannonsen: ”Om du letar efter balans mellan arbete och fritid, är det här inte rätt plats.”

På mjukvaruföretaget Rilla förväntas ingenjörerna jobba 70 timmar i veckan – på kontoret. Och det är inte bara ett krav, det är ett säljargument.

Sover på sitt jobb

”De testar gränserna för vad de kan kräva av sina anställda, med vetskapen om att folk är desperata efter jobb och att företagen nu sitter i förarsätet”, säger Lori Reed, vd på rekryteringsfirman Schechter Reed, till Wall Street Journal.

Kontorsjobb
Ljug inte för dig själv om du känner att det här jobbet inte är för dig, varnar en chef som brukar sova på kontoret. (Foto: Canva)
ANNONS

Trots att amerikansk arbetsmarknad fortsatt växer, har takten på nyanställningar saktat in. Många företag skär ner på sina kontorspersonalstyrkor och konkurrensen om lediga tjänster är hård.

Rilla skickar efter intervjuer ut ett dokument med bolagets kultur – där det står tydligt att arbetsveckorna ofta ligger på 60 till 80 timmar.

”Ljug inte för dig själv om du känner att det här inte är för dig”, säger Will Gao, företagets tillväxtchef, till WSJ. Han har själv sovit på kontoret i tio dagar i juni, berättar han.

Läs även: ”Helt dränerad” – unga gör uppror mot arbetshetsen. Realtid

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Ingen semester på åtta år

Företagets vd, Sebastian Jimenez, säger att han inte tagit semester på åtta år, och beskriver arbetssituationen som tuff – men potentiellt lukrativ.

”Om du delar våra värderingar – och det finns många som gör det – sök jobbet”, säger han till tidningen.

Inte bara startups hårdnar tonen. Konsultjätten McKinsey upplyser öppet om att medarbetare måste vara tillgängliga utanför kontorstid och ibland ta uppdrag med mycket kort varsel.

ANNONS

Kortad arbetstid: Omöjligt i Sverige men snart spansk verklighet

Det handlar om vår omdiskuterade arbetstid.

Beundran och kritik

”Det finns en nivå av stränghet här”, säger Blair Ciesil, ansvarig för talangförvärv på McKinsey, till WSJ och fortsätter:

”Att vara ärlig gör att vissa kandidater väljer bort oss, vilket är bra för båda parter.”

På Reddit har Solace Healths ärliga annons väckt både beundran och kritik. En användare skriver:

”Om jag ska jobba 70 timmar i veckan, vill jag ha en lön på över en miljon dollar.”

Läs även: All work, no play – här är det minst 60 timmar i veckan som gäller. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

ANNONS
ANNONS