Realtid

"Helt dränerad" – unga gör uppror mot arbetshetsen

helt
Unga yrkesverksamma, särskilt inom tech, vittnar om utbrändhet, psykisk ohälsa och meningslöshet. (Foto: Canva)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 24 juni 2025Publicerad: 23 juni 2025

Techbranschen kokar – men många unga vill kliva av grytan. Nu ifrågasätter en ny generation både 72-timmars arbetsvecka och den gränslösa arbetskulturen som breder ut sig.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I både Asien och USA är det redan vardag att arbeta tolv timmar om dagen, sex dagar i veckan – den så kallade 996-modellen.

Men nu sprider sig idén även till Europa, där vissa investerare menar att kontinenten måste jobba mer för att hinna ikapp USA och Kina inom techsektorn.

Missa inte: Skilda verkligheter om arbetstiden: ”Åk till Köpenhamn”. Realtid

”Silicon Valley har skruvat upp tempot igen. Det är sju dagar i veckan som krävs för att vinna”, skrev riskkapitalisten Harry Stebbings nyligen på LinkedIn.

Men motståndet växer. Unga yrkesverksamma, särskilt inom tech, vittnar om utbrändhet, psykisk ohälsa och meningslöshet i en vardag fylld av pingande notiser och eviga arbetsdagar.

”Spelar ingen roll hur många timmar”

Enligt Microsofts Work Trend Index får anställda i snitt 270 notiser om dagen – nästan en varannan minut – vilket skapar en arbetsmiljö där fokus och vila är omöjligt.

”Jag känner mig helt dränerad vid dagens slut”, säger Hyun Jin Lee, en IT-anställd i Seoul, till The Guardian.

ANNONS

Hon börjar 9.30 på morgonen och jobbar ofta till midnatt.

Jobb
Att bli belastad med hundratals meddelanden varje dag är vanligt. (Foto: Canva)

Även i Sverige möter 996-kulturen hård kritik. Sara Landfors, vd på AI-bolaget Normain, menar att antalet timmar är en missvisande måttstock:

”Det spelar ingen roll hur många timmar du jobbar, det viktiga är vilket värde du levererar”, säger hon till Svenska Dagbladet.

Läs även: Arbetsgivarna får mothugg – kortare arbetsvecka kan skapa tillväxt. Realtid

ANNONS

Senaste nytt

magisk
Spela klippet
Realtid Partner

Magisk sommarkväll med Jöback – nu hemma i din soffa

14 juli 2025
relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

30 maj 2025

”Produktiviteten sjunker drastiskt”

Landfors jobbar själv långa dagar, men ser det mer som intervallträning: perioder av intensivt arbete följs av strukturerad återhämtning.

Liknande resonemang förs av Anton Osika, grundare av AI-bolaget Lovable, som betonar vikten av mognad och eget ansvar hos anställda.

ANNONS

Unga i protest mot stressen – pension innan 30

För många i den äldre generationen var vägen till framgång tydlig: utbildning, jobb, karriär, pension vid 65.

Enligt generationsforskaren Anders Parment finns det fortfarande en stark arbetslivsbalans i Sverige – något som paradoxalt nog bidrar till högre effektivitet.

”Produktiviteten sjunker drastiskt vid långa arbetsdagar”, det visar all forskning, säger han till SvD.

Tydligt motstånd

Medan vissa entreprenörer ser 72-timmarsveckan som nödvändig, ser andra den som ett hot mot både innovation och hälsa. Europeiska techbolag lyfter hellre behovet av bättre kapitaltillgång och mindre byråkrati än längre arbetsdagar.

Motståndet bland unga är tydligt.

Enligt Deloittes globala undersökning prioriterar 94 procent av generation Z balans i livet framför karriärklättring.

Kanske är det där Europas verkliga chans ligger: inte i att jobba mer – utan i att jobba smartare.

ANNONS

Läs även: Spanien vill överge 40-timmarsveckan: ”Lite lyckligare”. Realtid

ANNONS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

ANNONS
ANNONS