Att skapa en AI-modell är en sak, att lyckas tjäna pengar på det är en annan. I Kina lyckas man allt oftare använda tekniken i praktiken.
Kina – bäst på att tjäna pengar med AI


I AI-racet, där USA och Kina är de två främsta kombattanterna, talas det ofta om teknologiska framsteg.
Visst är det också viktigt att kunna presentera cutting edge-teknik som ger företaget uppmärksamhet.
Missa inte: Kinas nya AI-agent hyllas och sågas: ”Förändrar allt”. Realtid
Men det finns också ytterligare en aspekt som alla företag bryr sig om – nämligen att kunna tjäna pengar på tekniken. Där har Kinas AI-företag kommit oväntat långt, skriver CNBC.
Kan ta fyra av fem kundärenden
Tencent har positionerat sig som en central aktör i denna utveckling. Bolagets AI-plattform för kundtjänst sprids nu betydligt snabbare än tidigare och används exempelvis av en Toyota-ägd biltillverkare i Kina.
Denna plattform hanterar över 80 procent av inkommande kundärenden, vilket minskar behovet av mänskliga operatörer och ger tydliga effektivitetsvinster för användarna.

Även på startup-nivå sker en förändring. Företag som Black Lake Technologies, med stöd från statliga Temasek, utvecklar AI-lösningar för små och medelstora industribolag.
Missa inte: Supermakternas AI-krig hårdnar – jättarna vänder sig till Kina. Realtid
Senaste nytt
Lättare att få tag på kompetens
Dessa verktyg hjälper till att optimera produktionen, något som blivit alltmer efterfrågat i takt med att kostnaderna för AI-tjänster sjunker.
Samtidigt vittnar bolaget om att det blivit lättare att rekrytera teknisk kompetens, då ingenjörer som tidigare byggde AI-modeller nu söker sig till företag som skapar praktiska tillämpningar.
”Förut var det svårt att få tag på AI-ingenjörer”, säger Zhou Yuxiang, vd på Black Lake Technologies, till CNBC.
Kinas AI oroar USA – kan bli ett säkerhetshot
Kinas DeepSeek har på rekordtid seglat upp som en utmanare till OpenAI och Google.
Ett annat växande område är datahantering, där högkvalitativ och relevant information är avgörande för AI-systemens prestanda.
Lyckas få tag på storkunder
Bolag som DeepExi och Haitian Ruisheng rapporterar kraftigt stigande intäkter, främst genom tjänster kopplade till datamärkning och analys.
Dessa verksamheter har också lyckats attrahera stora kunder, både från Kina och internationellt.
Samtidigt pressas priserna inom sektorn. Kinesiska företag som Z.ai lanserar öppna AI-modeller till lägre kostnad än konkurrenter som OpenAI och Alibaba-stödda Moonshot.
Missa inte: AI får investerare att återvända till Kina. Dagens PS
Kina föreslår ett globalt samarbete
Det öppnar upp för bredare användning och ökad tillgång till AI-teknik, särskilt för mindre bolag.
Det kommersiella genomslaget sker mot en bakgrund av statligt stöd och internationella ambitioner. Vid World AI Conference i Shanghai nyligen presenterade Kinas premiärminister Li Qiang planer på ett globalt AI-samarbete, skriver Reuters.
Tanken är att skapa ett mindre fragmenterat ramverk som kan hjälpa till att främja AI:s betydelse inom allt från tillverkning till utbildning och vård.
Kina har AI-feber – men hur länge varar festen?
Kinesiska techaktier rusar, men det finns ett stort orosmoln vid horisonten.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.








