Finfluencers har blivit en lukrativ affär i Sverige. Samtidigt varnar Finansinspektionen för att unga lockas in i högriskinvesteringar och rena bedrägerier.
Finfluencers drar in miljoner – men riskerna ökar


Mest läst i kategorin
Finfluencers, eller financial influencers, är personer som skapar innehåll om privatekonomi, investeringar, aktier, kryptovalutor och sparande i sociala medier.
På plattformar som Tiktok, Instagram och Youtube har svenska finfluencers byggt upp stora följarbaser och omsätter nu miljonbelopp i sina bolag.
Dagens Industris kartläggning visar hur flera profiler kombinerar reklam, affiliateintäkter och betalda medlemskap för att skapa lönsamma affärsmodeller.
Läs även: Finfluencers lovar ”guld och gröna skogar” – stämmer sällan. Dagens PS
Låg finansiell kompetens
Exempelvis omsatte kontot Stockrobber över 5,5 miljoner kronor under 2024, medan andra profiler ligger runt en till två miljoner i årsomsättning.
Intäkterna kommer ofta från Patreon, Skool, sponsrade inlägg och egna utbildningar. Samtidigt har flera byggt upp betydande aktieportföljer inom sina bolag.
Fenomenet är inte unikt för Sverige. Enligt en rapport från OECD växer marknaden för finansiella influencers snabbt globalt eftersom allt fler har en låg finansiell kompetens.
Missa inte: Då kan finfluencern vara en bluff: ”Röd flagga”. Realtid
Ungas nya riskmiljö
Men den snabba tillväxten har också en mörk baksida.
Finansinspektionen varnar nu för att allt fler bedragare utnyttjar finfluencer-fenomenet för att lura småsparare, särskilt unga.
Hackade konton, falska profiler och så kallade “pump and dump”-upplägg har blivit vanligare, där någon blåser upp priset på en aktie medvetet och sedan säljer av med vinst.

Enbart i år har svenska sparare förlorat omkring 500 miljoner kronor i sådana bedrägerier, enligt siffror från SVT.
Finansinspektionen har lanserat informationskampanjer riktade mot unga sparare, men möjligheterna att ingripa är begränsade så länge många aktörer saknar tillstånd.
Från 2026 väntas dock skärpta regler som kriminaliserar olovlig finansiell rådgivning.
Missa inte: FI: Se upp för finansiella råd i sociala medier. E55
Psykologin bakom framgången
Enligt forskare vid Queensland University of Technology spelar både flockbeteende och så kallade parasociala relationer stor roll.
Följare upplever en personlig relation till profilerna som är finfluencers och tenderar därför att lita på råden, trots att resultaten ofta är selektiva.
Frågan är nu om lagstiftning och tillsyn hinner ikapp i samma takt som den digitala påverkan växer.
Se även: Stjäl miljoner via sociala medier – tricket du måste känna till. Realtid










