Realtid

Då kan finfluencern vara en bluff: "Röd flagga"

finfluencer
Moa Langemark (t. v.) och Sanna Borboun är två av branschexperterna som varnar för råden från finfluencers. (Foto: Tomas Oneborg/Linus Sundahl-Djerf/SvD/TT)
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 18 apr. 2025Publicerad: 18 apr. 2025

De utlovar ett liv i överflöd med minimalt arbete – men bakom många finfluencers står oreglerade aktörer som Finansinspektionen varnar för.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Buffertbristen oroar – svenskarna famlar i räntekaoset

20 maj 2025

I KORTHET

  • Finfluencers lockar med drömmar om snabba pengar och lyxliv, men säljer ofta luftiga kurser utan konkreta råd.
  • Många unga mellan 20–29 litar på deras råd, trots att innehållet sällan är reglerat eller transparent.
  • Finansinspektionen varnar för att vissa konton kan drivas av AI och uppmanar till källkritik och kontroll av om aktören står under tillsyn.

Sammanfattat med hjälp av AI och kvalitetssäkrat av Realtid

Lyxiga livsstilar, passiva inkomster och arbetstimmar som ryms på en eftermiddag. På sociala medier marknadsför sig finansiella influencers – eller ”finfluencers” – som genvägen till ekonomisk frihet.

Många konton lockar med guider och onlinekurser som påstås kunna förvandla följare till rika entreprenörer, ofta utan någon egentlig arbetsinsats.

Missa inte: Förlorade sparpengarna på finfluencerns råd. Realtid

Men experter varnar för att innehållet ofta är luftigt och utan konkreta verktyg.

Många yngre tar råd

Istället handlar det om att sälja in ett livsstilsideal – och sedan paketera det i kurser som andra också ska sälja vidare. Ett system som påminner om ett pyramidspel, menar flera kritiker.

Sandra Bourbon, som tidigare drev kontot Framtidsfeministen, betonar vikten av att vara skeptisk till snabba pengar. Hon pekar på att det sällan finns substans bakom flödet av rosa visionstavlor och self-coaching-tips.

ANNONS

FI:s expert oroas: ”Majoritet har för låg ekonomisk kunskap”

Det dystra budskapet ger Moa Langemark.

”Om de inte har tjänat pengar på något annat än att lära andra tjäna pengar, så är det en röd flagga”, säger hon till Dagens Nyheter.

Samtidigt visar en undersökning från Finansinspektionen att över var femte person i åldersgruppen 20–29 år litar på finansiell information från finfluencers. Det väcker oro, särskilt eftersom stora delar av det ekonomiska innehållet på sociala plattformar är oreglerat.

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

15 maj 2025
relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025

Kan kolla upp aktörer

Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på myndigheten, understryker att det ibland inte ens är tydligt vem som står bakom råden – i vissa fall kan det vara helt AI-genererat innehåll.

Missa inte: Ny spelplan för aktiva – men fler sparare går på minus. Realtid

”Det kan se personligt ut, men behöver inte vara det. Vi uppmanar till stor försiktighet”, säger hon till SVT.

Myndigheten rekommenderar att man alltid kontrollerar källan och inte fattar ekonomiska beslut baserat på trendigt, men ofta tomt, innehåll. Man hänvisar också till sin egen hemsida för att se om aktören i fråga står under Finansinspektionens tillsyn.

ANNONS

Nasdaqs nya vapen mot marknadsmanipulation

Somliga finfluencers är bra – medan andra är rena bedragarna.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS