Kändisar och influencers marknadsför egna kryptovalutor – och tusentals småsparare blir sittande med svarte petter. Nu varnar Finansinspektionen för en ny typ av finansiellt bedrägeri.
Sociala medier – där finansbedrägerier gror

Mest läst i kategorin
Det som på ytan framstår som moderna investeringsmöjligheter är i grunden samma klassiska bedrägerimodell som alltid funnits.
Skillnaden ligger i metoderna och räckvidden.
Missa inte: Mutbrottslingarna blir yngre – och djärva. Realtid TV
”Man pumpar upp värdet på någon tillgång och sedan när det är tillräckligt uppumpat så säljer de. Kvar står folk som har gått in i den här investeringen”, förklarar Dagens PS ekonomireporter David Ingnäs för Realtid TV.
Fenomenet kallas för ”rugpull” – att dra undan mattan för investerarna. Men det som gör dagens variant särskilt effektiv är kombinationen av kryptomarknadens oreglerade natur och sociala mediers enorma räckvidd.
Memecoins som lockbete
Kärnan i bedrägerierna är så kallade memecoins – kryptovalutor som kändisar och influencers ger ut under eget namn.
Genom att utnyttja sina följarskaror på sociala medier kan de snabbt driva upp intresset och värdet på sina digitala mynt.

”Donald Trump kanske är det mest kända exemplet, men det finns många andra också”, säger Ingnäs.
Finansinspektionen ser särskilt stora risker i att två redan oreglerade områden kombineras.
Senaste nytt
Myndigheternas begränsade räckvidd
Problematiken förstärks av att både kryptomarknaden och sociala medier befinner sig i gråzoner vad gäller reglering och tillsyn.
”Det är svårt för myndigheten att gå in och stötta vanliga småsparare och konsumenter om det blir fel”, konstaterar Ingnäs.
Denna Vilda västern-miljö gör det svårt för myndigheter att agera proaktivt eller hjälpa drabbade efteråt.

Misstänkt för miljardbedrägeri med moms
De stora bedrägerierna kring moms fortsätter.
Tålamod kontra snabba cash
Experterna menar att grundproblemet ligger i förväntningarna på snabba vinster.
Bedragarna spelar medvetet på människors önskan att bli rika över en natt, något som står i stark kontrast till hur seriösa investeringar faktiskt fungerar.
”Det går att bli förmögen på investeringar, men då krävs en sak – tålamod”, betonar Ingnäs.
Läs även: Bedragare lurar äldre – men fler kan få ersättning. News55
Han jämför dessa ”investeringar” med lottsedlar – chansen finns att vinna, men risken att förlora allt är betydligt större.
Plattformarnas ansvar
Diskussionen om sociala medieplattformarnas ansvar växer allt mer aktuell.
Många menar att företag som TikTok och Instagram borde ta större ansvar för vad som marknadsförs på deras plattformar.

”Grät och grät” – unga killar fastnar i kryptomissbruk
Nu vittnar en behandlingsklinik om att fler hamnar i en destruktiv spiral.
”Det är säkert något man jobbar med, men där kan man också säkert titta från lagstiftningshåll vad man kan göra mer”, säger Ingnäs.
Den klassiska regeln gäller fortfarande: om något verkar för bra för att vara sant, så är det troligen det. När TikTok-klipp lovar rikedomar är det ofta du som blir produkten.
Mer från Realtid TV:
Marknaden slutar lyssna på Trump: ”Folk synar utspelen”. Realtid TV
Svenska näringslivet: ”USA har blivit en risk”. Realtid TV
Så tjänar matindustrin på våra stenåldershjärnor. Realtid TV
ANNONS

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.