Realtid

Sociala medier – där finansbedrägerier gror

Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 16 juni 2025Publicerad: 16 juni 2025

Kändisar och influencers marknadsför egna kryptovalutor – och tusentals småsparare blir sittande med svarte petter. Nu varnar Finansinspektionen för en ny typ av finansiellt bedrägeri.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

storbank
Spela klippet
Realtid TV

Storbank slår nätmäklarna – så sparar småsparare mest

10 juli 2025
dödsfällan
Spela klippet
Realtid TV

Dödsfällan i bilen: "Straff borde vara självklart"

09 juli 2025
kakor
Spela klippet
Realtid TV

Kakor och kapital – hon får tjejer att spara

08 juli 2025
guld
Spela klippet
Realtid TV

Guld, bitcoin – och platina? Experten omvärderar hela portföljen

03 juli 2025
ja
Spela klippet
Realtid TV

Ja till bilfria gator – men rör inte parkeringen

02 juli 2025

Det som på ytan framstår som moderna investeringsmöjligheter är i grunden samma klassiska bedrägerimodell som alltid funnits.

Skillnaden ligger i metoderna och räckvidden.

Missa inte: Mutbrottslingarna blir yngre – och djärva. Realtid TV

”Man pumpar upp värdet på någon tillgång och sedan när det är tillräckligt uppumpat så säljer de. Kvar står folk som har gått in i den här investeringen”, förklarar Dagens PS ekonomireporter David Ingnäs för Realtid TV.

Fenomenet kallas för ”rugpull” – att dra undan mattan för investerarna. Men det som gör dagens variant särskilt effektiv är kombinationen av kryptomarknadens oreglerade natur och sociala mediers enorma räckvidd.

Memecoins som lockbete

Kärnan i bedrägerierna är så kallade memecoins – kryptovalutor som kändisar och influencers ger ut under eget namn.

Genom att utnyttja sina följarskaror på sociala medier kan de snabbt driva upp intresset och värdet på sina digitala mynt.

ANNONS
följare
”Lösningen på detta måste vara att man jobbar med frågan på internationell nivå”, säger Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på Finansinspektionen. (Foto: Linus Sundahl-Djerf/SvD/TT/Canva)

Donald Trump kanske är det mest kända exemplet, men det finns många andra också”, säger Ingnäs.

Finansinspektionen ser särskilt stora risker i att två redan oreglerade områden kombineras.

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

30 maj 2025
relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025

Myndigheternas begränsade räckvidd

Problematiken förstärks av att både kryptomarknaden och sociala medier befinner sig i gråzoner vad gäller reglering och tillsyn.

”Det är svårt för myndigheten att gå in och stötta vanliga småsparare och konsumenter om det blir fel”, konstaterar Ingnäs.

Denna Vilda västern-miljö gör det svårt för myndigheter att agera proaktivt eller hjälpa drabbade efteråt.

Misstänkt för miljardbedrägeri med moms

De stora bedrägerierna kring moms fortsätter.

ANNONS

Tålamod kontra snabba cash

Experterna menar att grundproblemet ligger i förväntningarna på snabba vinster.

Bedragarna spelar medvetet på människors önskan att bli rika över en natt, något som står i stark kontrast till hur seriösa investeringar faktiskt fungerar.

”Det går att bli förmögen på investeringar, men då krävs en sak – tålamod”, betonar Ingnäs.

Läs även: Bedragare lurar äldre – men fler kan få ersättning. News55

Han jämför dessa ”investeringar” med lottsedlar – chansen finns att vinna, men risken att förlora allt är betydligt större.

Plattformarnas ansvar

Diskussionen om sociala medieplattformarnas ansvar växer allt mer aktuell.

ANNONS

Många menar att företag som TikTok och Instagram borde ta större ansvar för vad som marknadsförs på deras plattformar.

”Grät och grät” – unga killar fastnar i kryptomissbruk

Nu vittnar en behandlingsklinik om att fler hamnar i en destruktiv spiral.

”Det är säkert något man jobbar med, men där kan man också säkert titta från lagstiftningshåll vad man kan göra mer”, säger Ingnäs.

Den klassiska regeln gäller fortfarande: om något verkar för bra för att vara sant, så är det troligen det. När TikTok-klipp lovar rikedomar är det ofta du som blir produkten.

Mer från Realtid TV:

Marknaden slutar lyssna på Trump: ”Folk synar utspelen”. Realtid TV

Svenska näringslivet: ”USA har blivit en risk”. Realtid TV

Så tjänar matindustrin på våra stenåldershjärnor. Realtid TV

ANNONS

ANNONS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

ANNONS
ANNONS