Storbritanniens socialdemokratiska regering är i full färd med att göra järnvägen statlig. Men det finns de som varnar för nackdelarna.
Brittisk järnväg blir statlig igen – bildar nytt tågbolag


Mest läst i kategorin
Ett av Labour-regeringens vallöften var att återförstatliga järnvägen som privatiserades för 31 år sedan.
Efter valsegern är detta nu på väg att bli verklighet när nästan alla privata tågoperatörer återförs i statlig ägo.
Missa inte: Storbritannien förbereder sig för krig. Realtid
Men bland vissa växer oron för att regeringen vill strypa konkurrensen från fristående aktörer som pressat priserna och ökat passagerarantalet, skriver CNBC.
Skapar nytt tågbolag
Drygt tre decennier efter att Storbritanniens järnvägar privatiserades är systemet på väg att helrenationaliseras.
Infrastruktur som spår och stationer har varit i statlig ägo sedan 2002, men nu tas även driften av passagerartåg gradvis tillbaka av staten.

Sedan i maj drivs South Western Railway, som trafikerar London Waterloo, i offentlig regi. Snart följer c2c och Greater Anglia. Därmed kommer samtliga större franchiseoperatörer att vara statliga innan mandatperiodens slut.
Parallellt skapas ett nytt statligt järnvägsbolag, Great British Railways, som ska integrera tåg- och spårdrift. Syftet är att förenkla strukturen som uppstod efter privatiseringen.
Missa inte: Tusentals miljonärer lämnar Storbritannien. Realtid
Senaste nytt
Lägre priser i vissa fall
Men utvecklingen väcker farhågor om att regeringen försöker kväva konkurrens från så kallade ”open access”-operatörer.
Dessa privata bolag, som Lumo och Hull Trains, trafikerar sträckor utan statliga kontrakt, till skillnad från franchiseoperatörerna som får bidrag av staten, och står själva för hela den kommersiella risken.
I Storbritannien har dessa aktörer lyckats sänka biljettpriserna och öka resandet, särskilt längs East Coast Main Line. Just höga biljettpriser har annars varit ett argument från regeringen att förstatliga järnvägen igen.
Rysk järnväg på väg att spåra ur
Den ryska järnvägens kris avspeglar hur ansträngt Ryssland är.
Avslog flera ansökningar
Trots framgångarna har regeringen markerat en hårdare hållning mot dessa aktörer. Transportdepartementet har uttryckt oro för att nya operatörer varken täcker hela kostnaden för tillgång till spår eller tillför nya passagerare, utan snarare tar intäkter från statliga bolag.
I slutet av juni avslog tillsynsmyndigheten ORR tre nya open access-ansökningar, bland annat från Virgin Trains.
Kritiker ser detta som ett försök att skydda statliga operatörer från konkurrens. Det väcker oro, särskilt i delar av landet med begränsad tågtrafik, som Shropshire, där nya privata initiativ nu stoppas.
Missa inte: Storbritannien vill bli AI-supermakt – trots ekonomisk motvind. Realtid
Höghastighetsprojekt har försenats
Departementet med ansvar för tågtrafiken, Department for Transport, har tillbakavisat att de skulle vara emot open access-modellen.
”Vi stöder open access-tjänster där de uppmuntrar tillväxt, förbättrar anslutningsmöjligheterna och ger fler valmöjligheter för passagerare. Men det ska inte ske på skattebetalarnas bekostnad eller påverka resultatet negativt”, skriver man i en kommentar.
Samtidigt kvarstår större utmaningar för regeringen, som dyra förseningar i höghastighetsprojektet HS2.
Brittiska järnvägen blir statlig – bolagen som är först ut
Labour-regeringen har klubbat vilka bolag som är först ut.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.












