Världen behövs fler batterier och många av dem skickas med fraktfartyg. Det kan skapa en stor brandfara – som nu ska lösas med AI.
Bilbatterier får jättefartyg att brinna till havs


Mest läst i kategorin
Antalet bränder till sjöss har ökat markant de senaste åren, och 2024 nåddes den högsta nivån på ett decennium.
En av de största orsakerna är att litiumjonbatterier och andra brandfarliga material inte alltid deklareras rätt.
För att möta den växande risken tar nu den globala containerindustrin hjälp av AI, skriver Financial Times.
Kan ta enorma fraktlaster
Bränder på stora containerfartyg är särskilt svåra att hantera. De moderna jättefartygen kan bära upp till 24 000 containrar, vilket gör insatsen vid en olycka både farligare och dyrare.
Enligt försäkringsbolaget Allianz har kostnaderna stigit dramatiskt i takt med att fartygen blivit större, samtidigt som den globala omställningen till elektrifiering ökar mängden batterilaster till sjöss.
”Det senaste problemet är litiumjonbatterier, där man ser att transportörer deklarerar leveranser som exempelvis ”datordelar” snarare än farligt material för att undvika extra kostnader”, säger Rahul Khanna på Allianz till FT.

Prognoser pekar på att efterfrågan på litiumjonbatterier kommer att mer än fördubblas till 2030, vilket ytterligare skärper riskbilden.
Senaste nytt
AI kan hjälpa till
Ett nytt digitalt system ska nu användas för att upptäcka felaktigt deklarerat gods redan innan containrarna lastas.
Med hjälp av mönsterigenkänning och maskininlärning kan bokningsdata granskas i realtid, och avvikelser flaggas för manuell kontroll.
Systemet lär sig dessutom av tidigare incidenter, vilket gör det möjligt att identifiera misstänkta kategorier av varor eller geografiska mönster som kan tyda på felaktiga deklarationer.
Kan ta månader att bogsera fartyg
Initiativet har fått brett stöd bland stora rederier, som tillsammans representerar en majoritet av den globala kapaciteten för containertransporter.
Även försäkringsbolag ser positivt på satsningen, då feldeklarerade laster länge varit ett av de största orosmomenten.
De senaste åren har flera allvarliga bränder uppmärksammats internationellt.
Svårt att släcka
Bland annat tog det två månader att bogsera den Singapore-registrerade Wan Hai 503 till hamn efter en brand som krävde flera människoliv, skriver Splash247.
Liknande incidenter har visat hur svårt det är att släcka bränder till havs, särskilt när de startar i fartygets lastutrymmen.
Förutom säkerhet står även klimatfrågan på agendan. Nästa månad ska FN:s sjöfartsorganisation IMO rösta om ett globalt system för koldioxidprissättning i sjöfarten.
Förslaget har redan väckt hård kritik från USA, som beskriver det som en börda för amerikansk handel.
ANNONS

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.











