Kinas batteritillverkare tar ytterligare kliv förbi konkurrenterna i väst. Nu har två jättar lanserat extremt snabbladdande batterier.
Kinas nya elbilar laddas i rekordfart


Mest läst i kategorin
I KORTHET
-
Kinesiska CATL och BYD har lanserat batterier som laddar för upp till 52 mils räckvidd på fem minuter.
-
Kina dominerar elbilsbatterimarknaden globalt och satsar nu även på billigare och säkrare natriumbatterier.
-
Trots EU:s elbilstullar expanderar kinesiska tillverkare i Europa, medan europeiska aktörer som Northvolt går i konkurs.
Sammanfattat med hjälp av AI och kvalitetssäkrat av Realtid
Kina har länge dominerat marknaden för elbilar. Med stora statliga subventioner har man lyckats skapa batterier och modeller till ett billigare pris som också har exporterats till andra länder.
Nu tar man ytterligare ett steg i utvecklingen.
Missa inte: BYD rusar – kan utnyttja Teslas tuffa period. Realtid
Inför bilmässan i Shanghai har batterijätten CATL nämligen presenterat ett nytt batteri som kan ladda en elbil för 52 mils körning på bara fem minuter, skriver Svenska Dagbladet.
Går förbi konkurrenterna
CATL är inte heller det enda företaget som har lyckats med en sådan innovation. Kort därefter svarade konkurrenten BYD med ett batteri som klarar 47 mil på samma laddningstid.
Utvecklingen innebär att laddningstiden nu i princip kan jämföras med tankning av en bensinbil – förutsatt att det går att hitta en sådan laddare. CATL uppger att deras nya batteri kommer att finnas i över 67 bilmodeller under året, men avslöjar inte vilka.

Elbil får flygkänsla – Mercedes lanserar sensationell Steer-by-wire
Mercedes-Benz tar ett djärvt steg in i framtiden.
De kinesiska batteritillverkarna dominerar redan globalt. CATL och BYD står tillsammans för mer än hälften av världens elbilsbatterier, och nu är man på väg att ta ytterligare steg förbi de västerländska konkurrenterna.
Man är också på väg att kommersialisera natriumbatterier, som ska vara billigare, mer köldtåliga och säkrare, med upp till 50 mils räckvidd.
Senaste nytt
Stenhård konkurrens
Samtidigt går europeiska satsningar som Northvolt i konkurs och EU är fortsatt oroligt för de kinesiska bolagens inverkan på den europeiska marknaden.
EU har tidigare infört elbilstullar, men kinesiska jättar, som BYD, satsar ändå på att expandera sin verksamhet i Europa.
Missa inte: ”Code red” för Tesla: ”Dubbelt illa”. Realtid
Utländska tillverkare som Volkswagen har tappat stort i Kina och står nu för endast 30 procent av försäljningen. Inhemska märken som Xpeng pressar priserna och tar marknadsandelar. Men konkurrensen är mördande.
”Under de senaste två decennierna kan vi se att bara ett fåtal företag presterar bra över tid. Jag tror att i slutändan kommer bara tio att överleva”, säger Xpengs ordförande Brian Gu till Reuters.

Elbilarnas kapplöpning i Sydostasien – vem tar hem spelet?
Thailand, Indonesien och Vietnam vill bli världsledande inom elbilar.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.