Realtid

Spotify, Klarna och Skype – därför lyckas svensk tech

Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 04 dec. 2025Publicerad: 04 dec. 2025

Stockholm växer fram som en av kontinentens två AI-drivkrafter. Bakom framgångarna finns ett återkommande mönster.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Expertens råd: Minska din USA-exponering rejält

17 dec. 2025
30
Spela klippet
Realtid TV

30 procent lägre värdering – om grundaren är kvinna

16 dec. 2025
Spela klippet
Realtid TV

Lannebo: Marknaden missar mjukvarans roll i AI-boomen

15 dec. 2025
Spela klippet
Realtid TV

Svenskarna kräver Sverigepris på el

14 dec. 2025
Spela klippet
Affärer

Stockholms krogboom: 300 restauranger på 25 år

13 dec. 2025

Investeringarna i svenska tech-startups ökade med 27 procent under 2025, enligt Atomico – riskkapitalbolaget som grundades av Skype-skaparen Niklas Zennström.

Det är nästan fyra gånger mer än Europas genomsnitt på 7 procent.

Stockholm pekas ut som en av endast två drivkrafter i kontinentens AI-industri – tillsammans med London.

Tobias Bengtsdahl, partner på riskkapitalbolaget Antler, har en förklaring till framgångarna.

Svenskar snabba när infrastrukturen finns

Antler var bland de första att investera i Lovable, en av de mest uppmärksammade AI-startupsen i Sverige.

Bengtsdahl menar att svenska bolag drar ifrån när infrastrukturen väl finns på plats.

”Då är vi duktiga på att snabbt applicera det och bygga bolag”, säger Dagens PS börsreporter David Ingnäs i Realtid TV.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

12 dec. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

Mönstret från Spotify, Klarna och Skype

Bengtsdahl jämför med tidigare vågor:

  • När bredbandet byggdes ut kom Spotify.
  • När mobilt betalande blev möjligt dök Klarna upp.
  • När internettelefoni blev verklighet skapades Skype.

Nu när AI-tekniken finns tillgänglig växer svenska applikationsbolag fram i rask takt – redan har fyra till fem svenska AI-enhörningar vuxit fram.

Pedagogisk förmåga

Bengtsdahl kopplar samman framgångarna med något mer grundläggande svenskt:

  • Den estetiska traditionen från H&M (börskurs Hennes & Mauritz) och svensk design.
  • Den pedagogiska förmågan att förklara komplexa saker enkelt.
  • Den tekniska kompetensen att faktiskt bygga robust.

De svenska AI-bolagen bygger inte ny grundläggande teknik, utan tar det som redan finns och skapar tjänster som människor faktiskt vill använda.

ANNONS

Tjänster som ser bra ut och som fungerar intuitivt.

Bolagen har redan intäkter

Investeringarna strömmar in, men det är inte nödvändigtvis en farlig bubbla, menar Ingnäs – och skiljer på investeringar och värderingar.

”Värderingen kan ju sticka iväg, men många av de här bolagen har redan ganska stora intäkter”, säger han.

Det råder säkert en generell AI-hysteri därute, medger Ingnäs. Och ja, vissa bolag får förmodligen pengar som de inte borde få.

Men skillnaden mot tidigare bubblor är att bolagen faktiskt säljer något som kunder betalar för.

Entreprenörer, kapital och sparare

För Sverige betyder boomen något större än enskilda framgångshistorier. Den bevisar att positionen från tidigare decennier inte var en tillfällighet.

ANNONS

”Vi har ett fantastiskt ekosystem i Sverige av både entreprenörer, kapital och många privatsparare och institutioner. Det ska vi vara väldigt rädda om”, säger Ingnäs.

Många länder har varken entreprenörerna eller börsstrukturen som Sverige. De saknar kombinationen av riskvilligt kapital, teknisk kompetens och en kultur som uppmuntrar förnyelse.

När nästa techvåg rullar in kommer det svenska ekosystemet troligen att vara redo igen – om mönstret håller.

ANNONS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

ANNONS
ANNONS