Kända influencers lanserar egna kryptovalutor och lockar tusentals följare att investera. När värdet är tillräckligt uppumpat säljer de – och investerarna förlorar allt. Experten listar varningssignalerna alla bör känna till.
Stjäl miljoner via sociala medier – tricket du måste känna till

Mest läst i kategorin
Fenomenet kallas för ”rug pull” – att dra undan mattan för investerarna. Men själva metoden är inte ny.
”Man pumpar upp värdet på någon tillgång och när det är tillräckligt uppumpat säljer de. Kvar står folk som har gått in i den här investeringen”, förklarar Dagens PS börsreporter David Ingnäs för Realtid TV.
Det som gör dagens bedrägerier särskilt effektiva är kombinationen av två oreglerade områden: kryptomarknaden och sociala medier.
Kändisar och influencers ger ut sina egna kryptovalutor – så kallade memecoins – och utnyttjar sina följarskaror för att driva upp värdet.
”Donald Trump kanske är det mest kända exemplet, men det finns många andra också”, konstaterar Ingnäs.
Finansinspektionen kan inte stoppa bedragarna
Problemet är att både kryptomarknaden och sociala medier befinner sig i gråzoner vad gäller reglering.
”Det är svårt för myndigheten att gå in och stötta vanliga småsparare och konsumenter om det blir fel”, förklarar Ingnäs.
Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på Finansinspektionen, ser stora risker i situationen – och en lösning via arbete på internationell nivå.
Senaste nytt
Checklista: Så skyddar du dig mot krypto-bedrägerier
Ingnäs betonar att det finns en grundläggande princip som alla sparare bör förstå.
”Det går att bli förmögen på investeringar, men då krävs en sak – tålamod”, menar han.
Han jämför dessa kryptoinvesteringar med lottsedlar och varnar för att se dem som något annat.
”Det här handlar ju om en förhoppning om att snabbt bli rik och då är det mer av en lottsedel. Risken finns att man blir av med alla pengar direkt”, förklarar Ingnäs.
Tre frågor att ställa innan du investerar:
- Verkar investeringen långsiktig och seriös? Om nej – gå inte vidare.
- Lovas snabba vinster? Seriösa investeringar kräver tålamod.
- Kan du förlora alla pengarna? Om du inte har råd – investera inte.
Varningssignaler: Så känner du igen bedrägeriet
Trots all ny teknologi och nya plattformar återkommer Ingnäs till en gammal sanning.
”Om det verkar för bra för att vara sant, är det säkert för bra för att vara sant”, betonar han.
Diskussionen om plattformarnas ansvar växer. Ingnäs menar att företag som TikTok och Instagram borde ta större ansvar för vad som marknadsförs.
”Det är säkert något man jobbar med, men där kan man också säkert titta från lagstiftningshåll vad man kan göra mer”, säger han.
ANNONS

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.







