Realtid

Ja till bilfria gator – men rör inte parkeringen

Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 02 juli 2025Publicerad: 02 juli 2025

Stockholmarna drömmer om bilfria innerstadsgator – men vägrar släppa sina parkeringsplatser. En ny Sifo-undersökning avslöjar en djup konflikt i synen på stadens framtid.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Spotify, Klarna och Skype – därför lyckas svensk tech

04 dec. 2025
Spela klippet
Realtid TV

Hotades i rysk stats-tv – bygger fabrik för drönare

03 dec. 2025
Spela klippet
Realtid TV

Kompetensras av AI: "Vi blir dummare"

02 dec. 2025
Spela klippet
Spara & placera

Experten om försvarsfonderna: "Ganska mycket pengar"

01 dec. 2025
Spela klippet
Realtid TV

Därför tror du att AI-hotet är annorlunda – men tar fel

30 nov. 2025

Stockholm står inför en ekvation som inte går ihop. Majoriteten av stockholmarna vill se fler bilfria gator i innerstäderna, visar en ny Sifo-undersökning.

Samtidigt motsätter sig samma grupp kraftigt förslaget att minska antalet parkeringsplatser.

Missa inte: Elbilsmarknaden växer – Teslas andel halverad. Realtid

”Glass eller garage?”

Resultatet pekar på en fundamental konflikt mellan drömmen om den gröna, promenadvänliga staden och det praktiska behovet av biltillgänglighet.

”Det är ganska trevligt att strosa omkring på sommaren och äta glass och sätta sig på en uteservering – men man vill också ha möjligheten att parkera såklart, för hur kommer man annars in till stan?”, säger Dagens PS motorjournalist Åsa Wallenrud till Realtid TV.

Din hund kan bli en livsfara i bilen – måste transporteras säkert

Kan leda till böter.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

En omöjlig ekvation

ANNONS

Undersökningen blottlägger en problematik som stadsplanerare brottats med i årtionden: hur ska städerna kunna erbjuda både tillgänglighet och trivsel?

Wallenrud är tydlig med att de två önskemålen står i direkt konflikt med varandra.

Läs även: Förlorar nästan 600 000 kr på varje såld bil. Dagens PS

”Det blir otroligt svårt att se de här två behoven, för man måste ta sig in. De som bor där måste ju också ha någonstans att ta sin bil”, konstaterar hon.

Frågan är särskilt akut i Stockholm där debatten om miljözoner och fossilfria innerstäder redan skapat starka reaktioner. Det tidigare förslaget om zon 3, som skulle förbjuda alla fossildrivna bilar i innerstadskärnan, mötte sådant motstånd att det lades på is.

Näringslivet slår larm

För företag och handlare i innerstaden handlar frågan om överlevnad. Utan möjlighet till lastning och lossning, utan parkeringsplatser för kunder och utan tillgänglighet för varutransporter riskerar många verksamheter att slås ut.

Konflikten mellan miljöambitioner och ekonomisk verklighet blir här som tydligast.

ANNONS

”Det blir surt när folk ska in och folk behöver lasta och lossa och frakta saker”, säger Wallenrud.

Seniorernas dom: Därför ratar de privatleasing

Osäkerhet och trygghet i ägandet styr seniorernas val på bilmarknaden.

Staden som inte byggdes för framtiden

Problemet förstärks av att Stockholms innerstad, liksom de flesta svenska stadskärnor, inte byggdes med modern stadsplanering i åtanke.

De smala gatorna och täta kvarteren gör det svårt att skapa separata zoner för olika typer av trafik.

Missa inte: ”Fast avgift” blev dyr fälla – Santander döms till miljonvite. Realtid

Zoner och bilpooler – möjliga kompromisser

Trots utmaningarna ser Wallenrud vissa möjligheter till kompromisser. Ett alternativ är att arbeta med olika typer av zoner där endast vissa fordon tillåts.

ANNONS

”Då tar man ju inte bort bilkörandet helt, vilket kan vara ett sätt att komma förbi det här”, säger hon.

Bro mellan Sverige och Finland – verklighet eller knasig dröm

Frågan är om en bro är värd det.

En annan lösning kan vara att satsa mer på bilpooler och hyrbilar som får särskilda privilegier i innerstaden. Detta skulle kunna minska behovet av privat bilägande samtidigt som tillgängligheten bevaras.

”Då behöver man inte heller äga sin egen bil vilket många i innerstaden inte heller vill göra”, säger Wallenrud.

Ett växande vägval

Sifo-undersökningen speglar en växande konflikt mellan olika intressen i samhället.

Å ena sidan finns en stark miljömedvetenhet och en önskan om mer hållbara städer. Å andra sidan kvarstår de praktiska behoven av transport och tillgänglighet som det moderna samhället bygger på.

Läs även: Unik situation för Koenigsegg – därför är alla bilar slutsålda. Dagens PS

ANNONS

För politiker och stadsplanerare innebär detta en närmast omöjlig balansgång. Varje beslut som tas för att minska biltrafiken riskerar att möta motstånd från både boende och näringsliv.

Samtidigt ökar trycket att agera för klimatet och skapa mer livsvänliga städer.

”Vår stad är ju inte byggd på det sättet från grunden så det blir svårt att få till det”, konstaterar Wallenrud.

Mer från Realtid TV:

800 år som en – nu vill Stora Enso bli två. Realtid TV

”Inte intressanta längre” – därför halkar svenska börsen efter Europa. Realtid TV

Har svenskarna blivit beroende av låga räntor? Realtid TV

ANNONS

ANNONS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

ANNONS
ANNONS