Månadsavgiften vid privatleasing skulle vara fast – ändå skenade kostnaden när räntorna steg. Nu fastslår domstolen ett förbud mot Santander Banks vilseledande marknadsföring.
"Fast avgift" blev dyr fälla – Santander döms till miljonvite


Patent- och marknadsdomstolen har meddelat sitt beslut i målet där Santander Bank överklagat Konsumentombudsmannens förbudsföreläggande från februari.
Domstolen går på KO:s linje och konstaterar att banken kan hållas huvudansvarig för den otillbörliga marknadsföringen – trots att det var återförsäljare som utförde den.
Missa inte: Privatleasing tappar mark – yngre svenskar mer positiva. Realtid TV
”Den påtalade marknadsföringen har skett i Santanders intresse och det har därför ålegat Santander att tillse att återförsäljarna inte använder sig av otillbörliga marknadsföringsaktiviteter vid marknadsföringen av bolagets produkt”, skriver domstolen i sitt beslut enligt Dagens Juridik.
Domstolen fäller Santander
Vitesbeloppet på tre miljoner kronor kvarstår om banken fortsätter med den vilseledande marknadsföringen.
Domstolen motiverar det höga beloppet med att det är angeläget att konsumenter inte vilseleds i fråga om huruvida månadsavgiften vid privatleasing är fast eller rörlig, eftersom det kan röra sig om betydande belopp under avtalstiden.
Intressant nog riktar domstolen även kritik mot Konsumentombudsmannens hantering av ärendet.

Leasing-fällan: “Kan kräva 10 000-tals kronor i ersättning”
Vad döljer sig egentligen bakom de låga leasing-kostnaderna?
Senaste nytt
Kritik mot KO
Domstolen konstaterar att parterna växlat omfattande skrivelser sedan april 2023.
”Det kan mot denna bakgrund ifrågasättas om det varit lämpligt att Konsumentombudsmannen beslutat om ett förbudsföreläggande i stället för att väcka talan i domstol”, skriver domstolen och påpekar att beslutet var ”mycket knapphändigt motiverat” gällande ansvarsfrågan.
Läs även: Få lockas av privatleasing trots sjunkande räntor. News55 TV
Återkommande klagomål
Santanders problem med privatleasing är inte isolerade händelser.
Tidigare i år anmäldes banken av flera bilägare som uppgav att de fakturerats för tilläggstjänster de aldrig beställt. Det handlade om tjänsterna låneskydd och privatleasingskydd som lagts till utan samtycke – trots att kunderna tackat nej.
På omdömessajten Trustpilot har Santander ett snittbetyg på endast 1,1 av 5 baserat på 508 recensioner, vilket tyder på omfattande kundmissnöje.

Monica, 82, fick nej: För gammal för att leasa bil
Diskrimineringsombudsmannen valde att inte utreda fallet.
”Ständigt ökande kostnader”
En av de drabbade kunderna beskriver bankens agerande som ”vilseledande och oetiskt”, enligt Vi Bilägare.
”Den som har varit intresserad av att hyra eller köpa en bil har inte kunnat göra en riktig jämförelse av kostnaderna utan har riskerat att fastna i ett avtal på flera år med ständigt ökande kostnader”, säger Kristofer Johannesson, biträdande KO, i ett pressmeddelande.
Missa inte: Domstol stoppar dolda kostnader i DNB:s billeasing. Realtid
Santander har under utredningens gång vidtagit vissa åtgärder för att tillgodose Konsumentverkets synpunkter, men domstolen anser ändå att vitesbeloppet är skäligt.
Förbudet preciseras nu så att det uttryckligen omfattar även marknadsföring som sker på ”väsentligen samma sätt”, vilket ger det en bredare räckvidd framöver.

Privatleasing – fortfarande favoriten
Nästan hälften av alla nya bilar köps genom privatleasing.
ANNONS

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.