Handeln, inklusive näthandeln, har haft flera tuffa år där hoppet om en vändning 2025 uteblev. Eller? Kanske har hjulen äntligen börjat snurra nu i höst igen för den svenska e-handeln.
Experten: "E-handeln börjar äntligen ta fart i Sverige igen"

Mest läst i kategorin
”De senaste fyra månaderna har vi haft en tvåsiffrig tillväxttakt, de högsta sedan pandemiåren 2021”, berättar Per Ljungberg, e-handelsexpert på Svensk Handel, när han gästar Realtids studio.
Se även: Börsbolag står redo när Sverige öppnar för uranbrytning – Realtid
Stark oktober
”Vi börjar se en ljusning för handeln i stort. Vi ser ju att konsumenterna har en annan typ av köpkraft”, konstaterar Per Ljungberg.
Och han får stöd i statistiken.
De fyra månader som nyss passerat hade som sagt alla en tillväxttakt på tvåsiffriga nivåer.
”I oktober, som vi kom med nyligen, var siffran 16 procent jämfört med förra året. Så det börjar hända någonting i marknaden igen”.
Pandemivinnarna på väg upp igen
Det är ungefär lika många konsumenter som e-handlar, men man köper för högre belopp visar Svensk Handels färska statistik.
”Det vi har sett är att de branscher som gick väldigt bra under pandemin, men som sedan hade det väldigt tufft, där börjar folk köpa igen”, förklarar Per Ljungberg och ger exempel med möbler, heminredning och bygg som sektorer där aktiviteten är på väg upp igen.
”Det är ett tecken på att lite större investeringar som man har hållit igen med börjar bli aktuella igen”.
2026 ser ljust ut för e-handeln
Det är inte bara konsumenternas tunnare plånböcker som slagit på svenska e-handlarens affär under senare år.
Konkurrensen från utlandet är också stenhård.
”Vi såg att under 2024 så ökade de 250 största e-handlarna i Sverige. De hade en sju-procentig tillväxttakt tillsammans, men hela marknaden ökade med elva procent”, berättar Per Ljungberg och konstaterar;
”Det visar att de som tar de här andelarna är exempelvis Amazon, Temu och Shein.
Shein och Temu kämpar för att behålla dominansen
De har blivit kända för att skicka paket med varor till låga priser. Nu hotas Shein och Temus hela affärsmodell av både tullar och kritik.
”Vi är inte emot konkurrens, men konkurrensen ska ske på lika villkor”, säger e-handelsexperten och syftar på den debatt som varit kring särskilt kinesiska e-handlarens framfart.
Inför 2026 – och även julhandeln dessförinnan – har Per Ljungberg en positiv känsla.
”Man ska komma ihåg att handeln är en otroligt viktig del för svensk ekonomi och välfärd. Så det är viktigt att det går bra för oss”.
Se även: ETF:er tar fart i Sverige: ”Annan likviditet” – Realtid

Bevakar börs, fonder och sparande. Skriver om både svenska och utländska aktier och marknadsplatser. Bevakar såväl små som stora företag. Ansvarig för artikelserien Veckans börsprofil på Realtids systertidning Dagens PS.

Bevakar börs, fonder och sparande. Skriver om både svenska och utländska aktier och marknadsplatser. Bevakar såväl små som stora företag. Ansvarig för artikelserien Veckans börsprofil på Realtids systertidning Dagens PS.







