Missnöjda medarbetare i Generation Z säger inte bara upp sig – de slår verkligen igen dörren bakom sig.
Trenden: Straffa arbetsgivaren – hårt


Mest läst i kategorin
2030 beräknas 30 procent av arbetskraften i USA bestå av Generation Z – de som är födda mellan 1997 och 2012.
Redan nu har dock många av dem tagit steget in i arbetslivet, vilket har gett upphov till en del friktion.
Missa inte: Generation Z tackar nej – vill styra sig själva. Realtid
Enligt schablonbilden ska Generation Z vara måna om att maximera sina egna jag på jobbet och vill helst ha mycket flexibilitet.
Nu sprids ytterligare en trend bland Generation Z: revenge quitting.
Kan sluta vid dålig tidpunkt
Människor har förstås sagt upp sig från sina jobb i alla tider – och det har inte sällan berott på missnöje. Men enligt arbetslivsforskare finns det ändå en skillnad i sättet som Generation Z gör det på.
Revenge quitting är nämligen fenomenet att säga upp sig i syfte att ”ge igen” på arbetsgivaren, skriver tidningen Chef.
Generation Z: Bli chef? Nej tack, det är för stressigt
Stress och ständig uppkoppling, chefsrollen har förlorat sin glans och allt fler chefer säger upp sig.
Det finns flera sätt att göra det på. Ett är att säga upp sig under uppmärksammade former, kanske helt utan förvarning.
Ett annat är att säga upp sig vid värsta tänkbara tidpunkt för arbetsgivarens del. I USA händer det att unga som upplever att de behandlats dåligt av sin arbetsgivare inom detaljhandeln väljer att säga upp sig under julruschen, skriver Newsweek.
Senaste nytt
Generation Z vill ha mening
Fenomenet har spridits till den grad att arbetsgivare nu har börjat ta höjd för att det kan drabba dem. Enligt en undersökning som Forbes refererar till förväntar sig 28 procent av alla arbetsgivare att någon av deras anställda ska säga upp sig på ett sådant sätt.
Missa inte: Den arvlösa generationen: 80 procent blir utan arv. E55
Vad kan man då som arbetsgivare göra för att slippa hantera en dramatisk uppsägning? Ofta pekar yngre medarbetare på vad de upplever som dålig kommunikation från arbetsgivaren.
Även en känsla av att arbetet inte är meningsfullt brukar återkomma som ett skäl för att säga upp sig. I dessa fall kan transparens och hantering av förväntningar vara effektiva sätt att få medarbetare att trivas bättre.
Så lockas Generation Z till industrin: ”Våga öppna upp”
För att locka nästa generation måste företagen tänka om, menar branschföreträdare.
ANNONS
ANNONS

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.












