Med en tydlig vision om att stärka kundernas konkurrenskraft och locka de bästa talangerna, lyfter Helena Kaiser de Carolis vikten av innovation och nya arbetssätt – i en tid av snabb förändring.
PWC:s nya vd: "Vi måste bygga vidare på våra styrkor"


Mest läst i kategorin
När Helena Kaiser de Carolis tar plats som vd för PWC Sverige är det med både stolthet och målmedvetenhet.
En vecka in på jobbet beskriver hon känslan som ”bra och spännande”, men bakom den lugna ytan finns en tydlig vision om konsultjättens väg framåt.
”Jag ser fram emot att leda i en tid av förändring. Vi står inför en rad ganska komplexa megatrender, snabb teknikutveckling, klimatförändringar och geopolitisk spänning. Det påverkar oss som företag och även behoven hos våra kunder. Vårt fokus är att hjälpa våra kunder att dra nytta av de möjligheter som ges i denna snabbt föränderliga omvärld”, säger Kaiser de Carolis till Realtid.
”Blir omsprungna”
När PWC:s nya vd beskriver läget för svenska företag använder hon ett ord som sticker ut: ”omsprungna”.
”När det gäller innovation och AI så blir vi omsprungna i dag”, säger hon och hänvisar till företagets vd-undersökning som presenterades för ett drygt halvår sedan.
Skillnaden är påtaglig. Globalt vittnar företagsledare om att ”teknikutveckling och inte minst generativ AI har bidragit till ökad intäkter och en tillväxt”.
”Det vittnar inte svenska vd:ar om i lika stor utsträckning”, konstaterar Kaiser de Carolis.

Revolution inom revision
För Kaiser de Carolis, som kommer från rollen som assurancechef, är AI:s påverkan särskilt tydlig inom revision.
”Det kommer att revolutionera yrket, hur man utför revision, hur revision produceras och levereras”, säger hon och tillägger:
”Vi kan titta på hela populationer istället för stickprov. Det förändrar på vilket sätt vi kan samla ihop och analysera data.”
Kaiser de Carolis poängterar samtidigt vikten av den mänskliga faktorn:
”Den mänskliga faktorn behövs såklart alltid för att kvalitetssäkra och se till att vi får ut den information vi vill ha. Därför lägger vi mycket resurser på att kompetensutveckla våra medarbetare så att de kan dra full nytta av teknologiska framsteg.”
Mångfald bland talanger en affärskritisk fråga
Kaiser de Carolis prioriteringar för PWC är tydliga: ”Rekrytera de bästa talangerna och utveckla dem.”
Med 27 års erfarenhet från branschen har hon sett utvecklingen på nära håll.
”Vår bransch har kommit en bit på väg, men har fortfarande steg att ta”, konstaterar vd:n om jämställdhetsfrågor – och understryker att det inte bara handlar om jämställdhet, utan även ett bredare mångfald- och inkluderingsperspektiv.
Kaiser de Carolis beskriver frågan som ”affärskritisk”.
”Det handlar om att vi ska ha den bästa kompetensen för att lösa de riktigt komplexa frågeställningarna och då kan man inte gå smalt”, förklarar hon.
Bygga vidare på styrkor
Trots utmaningarna betonar Kaiser de Carolis kontinuitet framför revolution.
”Jag är otroligt stolt över den grunden som vi har på PWC i dag, så min grund kommer att handla om att fortsätta driva på de styrkorna som vi har. Vi har människorna, expertisen och tekniken för att på bästa sätt hjälpa våra kunder att dra nytta av de möjligheter som ges i en snabbt föränderlig omvärld.”

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.










