Realtid

Lojalitet på arbetsplatsen – en utdöd idé?

lojalitet
AT&T, där John Stankey (t. h.) är vd, har traditionellt satt lojalitet högt, men det tycks ha förändrats. (Foto: Mark Von Holden/AP/TT).
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 30 sep. 2025Publicerad: 30 sep. 2025

Att få en guldklocka på jobbet har blivit ovanligare. Både arbetsgivare och anställda tycks ha förlorat tilliten. Men är lojaliteten försvunnen för gott?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Förtroendet mellan arbetsgivare och arbetstagare i USA befinner sig på historiskt låg nivå.

Efter decennier av nedskärningar och ökade krav utan motsvarande trygghet upplever många anställda att lojalitet på arbetsplatsen har förlorat sitt värde.

Men forskare och arbetslivsexperter pekar på att just lojalitet kan vara den enda vägen tillbaka till en fungerande företagskultur, skriver Business Insider.

Märks i statistiken

Utvecklingen kan spåras tillbaka till 1980-talet då globalisering och hårdare konkurrens pressade amerikanska företag att prioritera aktieägarnas avkastning framför långsiktig personalvård.

Lojalitet som tidigare byggts genom pensionsprogram, intern karriärutveckling och livslånga anställningar ersattes av en mer transaktionell syn: arbetstagare blev utbytbara resurser.

Walmart är en annan stor amerikansk arbetsgivare som har tänkt om kring relationen med anställda. (Foto: Charlie Riedel/AP/TT).

”Tänkandet blev mer av ’”Om de inte fungerar bra byter vi ut dem. Vi kommer inte att investera i dem'”, säger Denise Rousseau, som är professor på Carnegie Mellon University.

ANNONS

Resultatet syns tydligt i statistiken. Enligt Gallup var endast drygt 30 procent av amerikanska anställda engagerade i sitt arbete under 2024, den lägsta nivån på tio år.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

12 dec. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

Kontraktet är brutet

Missnöjet märks även i praktiken: fler unga arbetstagare bryter jobberbjudanden i sista stund, medan arbetsgivare å sin sida allt oftare genomför uppsägningar via mejl utan möjlighet till avsked.

Den psykologiska kontraktsteori som länge förklarat relationen mellan arbetsgivare och arbetstagare visar hur detta leder till en negativ spiral.

Förväntningar från ena sidan som inte infrias leder till samma beteende från den andra. Det blev tydligt när jätten AT&T:s vd John Stankey nyligen skickade ut ett mejl till anställda som gjorde det tydligt att lojalitet inte längre premieras, skriver Business Insider.

Trots bilden av ett alltmer dysfunktionellt arbetsliv finns exempel på motsatsen.

Finns andra sorters lojalitet

Mindre och medelstora företag som satsar på öppenhet och och respekt för medarbetarnas situation rapporterar både högre engagemang och lägre personalomsättning.

ANNONS

Här handlar lojalitet inte om livstidsanställningar utan om att bygga förtroende genom transparens, investering i kompetens och inflytande över viktiga beslut.

Forskningen visar att arbetsplatser som möter tre grundläggande behov – trygghet, gemenskap och utveckling – får tillbaka mer motiverade och produktiva medarbetare.

Kan behövas en ny definition

Det kan handla om satsningar på vidareutbildning, tydliga processer vid neddragningar eller sociala aktiviteter som stärker gemenskapen.

En växande diskussion kretsar därför kring hur lojalitet kan omdefinieras för dagens arbetsmarknad.

Snarare än en garanti om livslång anställning kan det innebära ett uppriktigt åtagande från arbetsgivarens sida att agera rättvist, långsiktigt och respektfullt, även när förändringar är nödvändiga, menar arbetslivsexperter.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS