Att få en guldklocka på jobbet har blivit ovanligare. Både arbetsgivare och anställda tycks ha förlorat tilliten. Men är lojaliteten försvunnen för gott?
Lojalitet på arbetsplatsen – en utdöd idé?


Mest läst i kategorin
Förtroendet mellan arbetsgivare och arbetstagare i USA befinner sig på historiskt låg nivå.
Efter decennier av nedskärningar och ökade krav utan motsvarande trygghet upplever många anställda att lojalitet på arbetsplatsen har förlorat sitt värde.
Men forskare och arbetslivsexperter pekar på att just lojalitet kan vara den enda vägen tillbaka till en fungerande företagskultur, skriver Business Insider.
Märks i statistiken
Utvecklingen kan spåras tillbaka till 1980-talet då globalisering och hårdare konkurrens pressade amerikanska företag att prioritera aktieägarnas avkastning framför långsiktig personalvård.
Lojalitet som tidigare byggts genom pensionsprogram, intern karriärutveckling och livslånga anställningar ersattes av en mer transaktionell syn: arbetstagare blev utbytbara resurser.

”Tänkandet blev mer av ’”Om de inte fungerar bra byter vi ut dem. Vi kommer inte att investera i dem'”, säger Denise Rousseau, som är professor på Carnegie Mellon University.
Resultatet syns tydligt i statistiken. Enligt Gallup var endast drygt 30 procent av amerikanska anställda engagerade i sitt arbete under 2024, den lägsta nivån på tio år.
Kontraktet är brutet
Missnöjet märks även i praktiken: fler unga arbetstagare bryter jobberbjudanden i sista stund, medan arbetsgivare å sin sida allt oftare genomför uppsägningar via mejl utan möjlighet till avsked.
Den psykologiska kontraktsteori som länge förklarat relationen mellan arbetsgivare och arbetstagare visar hur detta leder till en negativ spiral.
Förväntningar från ena sidan som inte infrias leder till samma beteende från den andra. Det blev tydligt när jätten AT&T:s vd John Stankey nyligen skickade ut ett mejl till anställda som gjorde det tydligt att lojalitet inte längre premieras, skriver Business Insider.
Trots bilden av ett alltmer dysfunktionellt arbetsliv finns exempel på motsatsen.
Finns andra sorters lojalitet
Mindre och medelstora företag som satsar på öppenhet och och respekt för medarbetarnas situation rapporterar både högre engagemang och lägre personalomsättning.
Här handlar lojalitet inte om livstidsanställningar utan om att bygga förtroende genom transparens, investering i kompetens och inflytande över viktiga beslut.
Forskningen visar att arbetsplatser som möter tre grundläggande behov – trygghet, gemenskap och utveckling – får tillbaka mer motiverade och produktiva medarbetare.
Kan behövas en ny definition
Det kan handla om satsningar på vidareutbildning, tydliga processer vid neddragningar eller sociala aktiviteter som stärker gemenskapen.
En växande diskussion kretsar därför kring hur lojalitet kan omdefinieras för dagens arbetsmarknad.
Snarare än en garanti om livslång anställning kan det innebära ett uppriktigt åtagande från arbetsgivarens sida att agera rättvist, långsiktigt och respektfullt, även när förändringar är nödvändiga, menar arbetslivsexperter.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.










