Realtid

Stor IT-smäll: Männen pratar – kvinnorna agerar

Män pratar, kvinnor gör. Hur ser det ut på din arbetsplats? (Foto: Canva)
Män pratar, kvinnor gör. Hur ser det ut på din arbetsplats? (Foto: Canva)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 16 nov. 2025Publicerad: 17 nov. 2025

En ny rapport avslöjar ett oväntat glapp mellan hur män och kvinnor ser på sin miljömedvetenhet – och hur de faktiskt beter sig.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Spotify, Klarna och Skype – därför lyckas svensk tech

04 dec. 2025

När 3stepIT presenterar sin senaste rapport framträder ett tydligt mönster: kvinnor lämnar tillbaka sin IT-utrustning snabbare och mer konsekvent än män.

Enligt undersökningen gör 52 procent av kvinnorna det direkt efter användning, medan motsvarande siffra för männen landar på 44 procent.

Det märkliga är att fler män ändå beskriver sig själva som klimat- och miljömedvetna. Här blir glappet mellan självbild och handling påtagligt.

Kvinnor tycks i högre grad omsätta sina värderingar i vardagliga beslut.

”Kvinnor visar att små och enkla vanor kan göra stor skillnad i den cirkulära omställningen. Det vi ser är ett gap mellan attityd och handling, där män i högre utsträckning litar på sin självbild medan kvinnor omsätter värderingar i konkret handling”, säger Robert Åholm, Sverigechef på 3stepIT.

Robert Åholm, Sverigechef på 3stepIT, berättar om den obalans som råder mellan könen och miljömedvetenheten. (Foto: 3stepIT)
Robert Åholm, Sverigechef på 3stepIT, berättar om den obalans som råder mellan könen och miljömedvetenheten. (Foto: 3stepIT)

Initiativförmåga som driver omställningen

Bland dem som inte återlämnar utrustningen direkt anger 40 procent av männen att arbetsgivaren aldrig efterfrågat den.

ANNONS

För kvinnorna är siffran 26 procent. Det antyder en mer självdriven hållning hos kvinnorna, en vilja att göra saker utan att invänta instruktioner.

Undersökningen visar dessutom att kvinnor i större utsträckning ser klimatpåverkan som en central samhällsfråga. Därmed blir skillnaden i beteende svår att bortförklara.

”Våra siffror visar att engagemanget finns på individnivå. Men för att lyckas måste organisationen möta medarbetarna med tydliga processer. När arbetsgivare tar vara på engagemanget kan hela företaget ta stora steg framåt, både miljömässigt och ekonomiskt”, säger Åholm.

Programmerarnas nya valuta: 24 karat motivation

Få bonusen att glimma! Insta360 firar sina toppanställda med tangentkapslar i rent guld värda en halv miljon kronor.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Prislappen för tvekan i toppen

På ledningsnivå syns samma mönster. Drygt hälften av beslutsfattarna, 52 procent, tror fortfarande att cirkulär IT innebär högre kostnader. Men enligt rapporten kan företag med tydliga rutiner minska sina operationella kostnader med 30 procent.

”Genom att få medarbetarna att agera cirkulärt kan företagen spara miljontals kronor samtidigt som de skyddar data och framtidssäkrar verksamheten. Det handlar om att göra det enkelt att göra rätt”, säger Åholm.

Europol spränger cyberimperier – hackerkungar faller i global razzia

Tre globala hackernätverk har slagits ut i en samordnad Europol-insats – men nätkriget fortsätter i full kraft.

ANNONS

Missa inte:

Tullavgiften slopas på dina småpaket – beslut i EU. News 55

Experterna: Så maximerar du vinsten vid bilförsäljning. E55

ChatGPT fälld i Tyskland – måste betala ersättning. Dagens PS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS