Realtid

Slaget mot svenska AI-enhörningen – trafiken rasar

vibe coding
Lovable har varit ett av Sveriges mest hajpade start up-bolag, men nu kan det bli tuffare tider för Anton Osika och Fabian Hedin. (Foto: Johan Carlberg/SVD/TT).
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 26 sep. 2025Publicerad: 26 sep. 2025

Flera start ups inom vibe coding lockade investerare med höga intäktssiffror. Dessa ifrågasätts nu efter att trafiken gått ner betydligt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vibe coding har varit en het trend sedan fenomenet startade i Silicon Valley.

Flera start-ups, däribland svenska Lovable, har lanserat tjänster som gör det möjligt att bygga appar och hemsidor utan djupa programmeringskunskaper.

Men nu kan hajpen vara på väg att avta. Nya data från Barclays visar att flera av de mest omtalade aktörerna inom området nu har fått se tydliga nedgångar i besökarantal, skriver Business Insider.

Många lämnar plattformarna

Att låta användare programmera med hjälp av textkommandon i stället för traditionell kod tack vare AI lockade snabbt både investerare och tidiga användare.

Tjänster som Lovable, Vercels v0 och Bolt.new rapporterade på kort tid stora intäktslyft, ofta beräknade som årlig återkommande intäkt (ARR).

Många av dessa intäkter kom dock från korta månadsabonnemang, vilket gör att tillväxten nu framstår som bräcklig när användarna inte stannar kvar lika länge.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

12 dec. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

Stora trafiktapp

ANNONS

Barclays data pekar på betydande nedgångar: Lovable, som i juni rapporterade ett ARR på 100 miljoner dollar, har tappat omkring 40 procent i trafik.

Vercels v0 har minskat med 64 procent sedan maj, delvis på grund av nya säkerhetsåtgärder som begränsat obehörig botanvändning.

Vibe coding-tjänsterna gör det möjligt för den som saknar djupa programmeringskunskaper att skapa sina egna appar och webbsidor. (Foto: Michael Varaklas/AP/TT).

Bolt.new har tappat 27 procent sedan juni och även den mer etablerade plattformen Replit har sett en viss avmattning.

Oklart om det är permanent

Analytiker menar att de unga bolagen kan ha underskattat utmaningarna med kundlojalitet. När abonnenter snabbt säger upp sina tjänster faller tillväxtsiffrorna tillbaka.

”Denna minskande trafik väcker frågan om vibecoding för appar/sajter redan har nått sin topp eller bara har haft en liten avmattning innan intresset ökar”, skrev Barclays-analytiker till investerare nyligen.

Det gör att många aktörer nu tvingas bygga mer långsiktiga funktioner för att minska avhoppen.

ANNONS

Tekniken fortfarande intressant

Flera företag, däribland Bolt.new, har under sensommaren lanserat uppdaterade abonnemang och nya verktyg i syfte att få kunder att stanna längre.

Trots bakslaget finns fortfarande intresse för tekniken. Vibe coding betraktas som en hybrid mellan drag-and-drop-byggare och traditionell kodning, vilket lockar AI-vana användare som snabbt vill testa idéer.

Stora företag utforskar investeringar

Däremot återstår problem i de sista stegen av utvecklingsprocessen, där verktygen ofta inte klarar den mer komplexa kod som krävs för att lansera en färdig produkt till en bred marknad.

Större aktörer ser dock potentialen. Wix har nyligen förvärvat Base44, en AI-driven webbbyggare, och även GoDaddy har visat intresse för området, skriver Techcrunch.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS