Minst 20 miljoner dollar om året. Så mycket ska Amazon betala New York Times för material till AI-tjänster framöver.
Kapplöpningen om nyheter intensifieras


Kommer framtidens läsare att hitta till nyheter på nätet? Det är knäckfrågan i tvisten mellan mediebolag och AI-företag som har blossat upp.
Sedan tidigare står det klart att Google kommer att satsa på AI i sin sökmotor, vilket tros förändra sökfunktionen i grunden.
Nu har New York Times och Amazon kommit överens om ett avtal som ska ge tidningen mellan 20 och 25 miljoner dollar årligen i kompensation, skriver Wall Street Journal.
Missa inte: AI dödar trafiken – och Google vet om det. Realtid
Första dealen för Amazon
Avtalet ger Amazon rätt att använda innehåll från tidningens nyhets-, mat- och sportavdelningar, inklusive material från den sportinriktade plattformen The Athletic.
Syftet att träna sina AI-modeller och integrera utdrag i tjänster som röstassistenten Alexa.

Det är första gången New York Times ingår ett AI-relaterat licensavtal och även Amazons första avtal av detta slag med en medieaktör.
Enligt uppgifter motsvarar den årliga ersättningen nästan en procent av Times totala intäkter för 2024.
Missa inte: Sök utan klick – så tappar företag trafik i AI:s tidevarv. Realtid
Senaste nytt
Användare söker på nytt sätt
Avtalet belyser hur värdefullt kvalitetsinnehåll har blivit i takt med att användarbeteenden förändras. Den ökade användningen av AI-drivna chattbotar har börjat konkurrera med traditionell webbsökning.
Det hotar i sin tur mediers trafik och annonsintäkter. Licensavtal som detta ses därför som ett sätt för mediehus att säkra kompensation när deras innehåll används i nya digitala tjänster.
Flera andra AI-företag har ingått liknande avtal. OpenAI har till exempel avtal med News Corp (ägare till Wall Street Journal) som kan vara värt över 250 miljoner dollar under fem år.
AI tar över hälften av alla serviceärenden inom ett år
En ny rapport avslöjar en snabb utveckling inom kundservice.
Flera rättsprocesser pågår
Man har också skrivit på ett treårigt avtal med Axel Springer (ägare till Business Insider och Politico) värt minst 25–30 miljoner dollar.
I Sverige har mediehuset Schibsted, ägare till bland annat Svenska Dagbladet och Aftonbladet, skrivit på ett avtal med OpenAI, skriver Dagens Media.
Samtidigt pågår flera rättsprocesser. New York Times stämmer både OpenAI och Microsoft för upphovsrättsintrång, medan två dotterbolag inom News Corp har stämt AI-sökmotorn Perplexity.
Missa inte: AI-strid trappas upp – författare stämmer techbolag. Realtid

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.








