Allt fler sökningar på nätet avslutas utan att användaren klickar sig vidare. Det nya beteendet, drivet av AI-genererade svar direkt i sökresultaten, skapar utmaningar för företag som är beroende av traditionell webbtrafik – och banar väg för nya strategier inom digital synlighet.
Sök utan klick – så tappar företag trafik i AI:s tidevarv


Mest läst i kategorin
På ett par månader har AI förändrat sättet som människor gör sina onlinesökningar på, skriver Wall Street Journal.
Konsumenter som använder sökmotorer som Google och Bing möts nu av AI-genererade sammanfattningar av det specifika ämnet man sökt på.
Läs även: Därför blev ChatGPT ”sliskig och irriterande”. Realtid
En allt större del av konsumenter använder sig också av ChatGPT för att svara på dagliga frågor eller som hjälp vid shopping.
Nya akronym ersätter SEO
Som ett resultat av denna utveckling har klick och webbtrafik som genererats genom SEO (search engine optimization) börjat påverkas.

Det har också skapat en helt ny våg av företag som enligt egen utsago är specialister inom nya industriakronym som generative engine optimization (GEO), answer engine optimization (AEO) och artificial intelligence ooptimization (AIO).
”Det måste ha varit 30 produktlanseringar av AEO de senaste månaderna där alla försöker åstadkomma vad SEO gjorde för 20 år sedan”, säger David Slater, marknadschef som arbetat på Mozilla, Salesforce och andra techföretag, till Business Insider.
Läs även: ”Som en väldigt smart praktikant” – AI förändrar juristens vardag. Realtid
Senaste nytt
Mailchimp påverkat
Enligt Ellen Mamedov, global director of SEO på Intuit Mailchimp som är en plattform för bland annat marknadsföringsautomatisering, har man fått se sin webbtrafik stadigt droppa.
Detta eftersom AI-assisterade sökningar förser användaren med information om företaget och dess produkter utan att behöva besöka deras hemsidor.

När tekniken knackar på – vilka jobb står pall för AI-vågen?
AI är ett ämne som blir mer och mer vanligt i vår vardag.
För att råda bot på nedgången i trafik började Mailchimp uppdatera sina sidor för att bättre serva så kallade ”crawlers”.
Dessa är botar som besöker sidor för att samla in de data som svaren från AI-plattformar som ChatGPT och Googles Gemini bygger på, enligt Mamedov.
Zero-click search tar över
Enligt en undersökning bland över 1 000 personer gjord av Baine i december svarade 80 procent av användarna att de genomför 40 procent av sina onlinesökningar – utan att klicka på några länkar.
Missa inte: Håller techjättarna på att tappa greppet? Realtid
42 procent av människor som regelbundet använder sig av generativ AI svarade att de använder sig av sådana verktyg för shoppingrekommendationer enligt samma undersökning.
OpenAI meddelade för ett par veckor sedan att ChatGPT snart kommer innehålla en shoppingknapp som skickar vidare användare till handlarens hemsida där de kan köpa produkten de sökt efter.

Så överlever din e-handel AI-revolutionen
Förändringen går snabbare än många tror.

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. Tidigare på Viasat Sport och MTG.

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. Tidigare på Viasat Sport och MTG.