AI, biometrik och digitala tvillingar är redan vardag på många av världens största flygplatser. Resenärer i Doha, Singapore och snart även i London Heathrow glider igenom säkerhetskontrollen utan att ens ta upp passet. Men i Märsta är verkligheten en annan. På Arlanda är det fortfarande boardingkort, manuella passkontroller och gångar till gate som känns längre än själva flygresan till Köpenhamn.
Digitalisering och AI lyfter flyget – men Arlanda står kvar på marken


Världen och AI springer före
Enligt den senaste rapporten från SITA planerar över hälften av världens flygplatser att införa biometriska lösningar före 2026. Vinsterna är uppenbara: kortare köer, färre irriterade resenärer och en mer personlig upplevelse.
Lufthansa använder redan AI för att optimera vattenförbrukningen ombord, EasyJet minskar matsvinnet med prediktiva system och American Airlines låter algoritmer boka om passagerare automatiskt vid förseningar.
Missa inte: Europa flyger som aldrig förr – men väntetiden i gaten växer. Realtid
Flygindustrin investerar miljarder för att spara minuter, pengar och utsläpp.
Senaste nytt
Arlanda halkar efter
På Arlanda är det däremot tyst. Den största nyheten de senaste åren är en ny säkerhetskontroll i Terminal 5 med CT-scanners. Visst, det är ett lyft jämfört med plastpåsekrånglet, men långt ifrån ansiktsigenkänning och digitala boardingupplevelser.
Terminal 4 och 5 har visserligen byggts ihop för att skapa smidigare flöden, men biometriska lösningar lyser fortfarande med sin frånvaro.

Science fiction och AI möter Märsta-realism
Medan världen experimenterar med digitala tvillingar av hela flygplatser, smarta system för realtidspositionering och i förlängningen AI-styrda flygplan, testar Arlanda småskaliga projekt i kulisserna.
Ett nytt positioneringssystem har provats, men någon storskalig digital transformation syns inte.
Läs även: Flygresorna har blivit rejält dyrare – men prisfallet kan vara nära. E55
Resenärerna får istället nöja sig med Sky Citys klassiska räkmackor och en taxfreebutik där digitaliseringen mest består av att du kan betala med Swish.
Det verkliga problemet
Frågan är inte om tekniken finns, utan om Arlanda lyckas implementera den. Enligt MIT misslyckas 95 procent av alla AI-pilotprojekt, ofta på grund av dålig datakvalitet eller system som inte pratar med varandra.
Lägg till en svensk upphandlingskultur som rör sig i samma tempo som en kö i passkontrollen en fredagseftermiddag, och det blir tydligt varför Arlanda hamnat på efterkälken.
Framtidens flygplats – någon annanstans
När världen digitaliserar flyget riskerar Arlanda att missa avgången. För resenärerna innebär det längre köer, mer frustration och färre tekniska genvägar.
Märsta må vara Sveriges port mot världen, men just nu känns den digitala framtiden lika avlägsen som en direktlinje till Bora Bora.
SAS nya skandal: Berusad pilot och fel biljetter
Hon bokade en resa till Bryssel med SAS och fick tre biljetter till New York.
Perfect Weekend Guide till digitaliseringen av flyget
– Globalt: Över 50 procent av flygplatser satsar på biometrik före 2026
– Lufthansa: AI optimerar vatten ombord
– EasyJet: Minskar matsvinnet med algoritmer
– American Airlines: AI bokar om passagerare vid förseningar
– Arlanda: CT-scanner i Terminal 5 och ihopkopplade terminaler – men biometriken dröjer
Källor: Flygtorget, SITA, OAG, MIT, Swedavia, Passenger Terminal Today, Biometric Update
Krönika: Europas rekord visar att flygskammen äntligen är död
Realtids resekrönikör Viggo Cavling sörjer inte flygskammens död vid Europas flygrekord. Tvärtom!

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.











