Realtid

Power går mot strömmen – och dubblar ambitionerna

Power
"Vi har snabbt blivit en aktör som många uppskattar", säger Powers Sverigechef Magnus Kreuger (Foto: Power)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 20 nov. 2025Publicerad: 20 nov. 2025

Elektronikkedjan Power öppnar i Halmstad med en investering på 20 miljoner kronor. Ytterligare tio varuhus planeras de kommande åren.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Hotades i rysk stats-tv – bygger fabrik för drönare

03 dec. 2025

Nästa sommar öppnar Power ett 2 500 kvadratmeter stort varuhus i Halmstad – men expansionen stannar inte där.

Minst tio nya varuhus ska öppnas i Sverige.

”Det finns ett stort sug bland fastighetsägare och kunder”, säger Powers Sverigechef Magnus Kreuger till Realtid.

Kunder vill ha bekräftelse i butik

Butiksdödens vara och icke-vara har dryftats i åratal. Då väljer Power att investera miljoner i fysiska ytor.

Kreuger menar att onlinetrenden är stark, men att det framförallt är en omnikanal som kunderna söker sig efter.

”Det är komplexa produkter. En väldigt stor andel av våra köp hämtas i butik, eftersom kunderna vill ha rådgivning och guidning”, säger han till Realtid.

Power har också ett annat arv än konkurrenterna. Bolaget föddes ur gamla Expert som rebrandade och expanderade i Norge, Danmark och Finland.

ANNONS

Men i Sverige är kedjan bara två år gammal.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

17 år av förluster för Media Markt

2023 köpte Power upp Media Markt i Sverige efter 17 år av negativa resultat. Sedan dess har bolaget jobbat intensivt med att bygga om.

”Efter övertagandet av Media Markt bytte man fasaden och skyltningen, men inte så mycket invändigt – som system, sortiment och organisatorisk förändring”, säger Kreuger.

Hittills har 7 av 28 butiker fått genomgå totalrenovering – men resultaten syns redan. Power är enligt Kreuger på väg att bli lönsamma – något som Media Markt aldrig lyckades med under sin tid här.

120 utbildningsdagar

En stor del av strategin handlar om människorna i butikerna.

Under året har Power genomfört uppemot 120 utbildningsdagar för sin personal. Resultatet syns i kundbetygen – bolaget har enligt Kreuger fått högsta poäng på både Trustpilot och Google Rating.

ANNONS

”Det blir litegrann vad du gör det till – du måste våga investera och satsa. Kunden är där, men tar du genvägar så blir du inte så relevant”, säger Kreuger.

Målet är tydligt: omsättningen ska dubblas till utgången av 2030.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

ANNONS
ANNONS