Kritiken har haglat över hemelektronikkedjan Power genom den nya kampanjen om barnafödande. All PR är dock bra PR sägs det där bolaget har fått en hel del uppmärksamhet.
Kritiserat bolag "vill väcka uppmärksamhet" genom ny barnkampanj


Mest läst i kategorin
Den nya kampanjen går ut på att lösa det låga barnafödandet i Sverige enligt hemelektronikkedjan Power.
Den som handlar hos Power och ”blir gravid inom 30 dagar efter sitt köp får hela köpesumman tillbaka som bonus”.
”Gratis hemelektronik ska lösa befolkningskrisen” låter en rubrik i kampanjen, som Dagens PS berättat.
Kampanjen väcker känslor
Som väntat har kampanjen vidare styrt upp en hel del heta känslor i landet, enligt Market.
Den har bland annat blivit anmäld 70 gånger till Reklamombudsmannen där orden sägs vara diskriminerande och integritetskränkande.
Ger mycket PR
Oavsett vilket, Power har fått en rejäl dos uppmärksamhet genom media, och det sägs ofta att all PR är positiv PR, även om den i detta fallet alltså har lett till mycket kritik.
”Vi väntade oss ett stort engagemang kring kampanjen, och det har vi fått. När många engagerar sig är det naturligt att det både kommer positiva och mer kritiska röster, och det har vi respekt för”, säger marknadschefen Eddie Hernandez.
”Vill väcka uppmärksamhet” – Power bygger starkt varumärke
Att man retar upp människor genom reklam kan vara bra för business längre fram menar Hernandez.
”Vi är medvetna om att det finns en risk när man gör något oväntat och nytt. Samtidigt visar erfarenhet att kommunikation som sticker ut ofta bygger starkare varumärken på sikt. Vi hoppas att man kan se vår goda intention med idén och att det är den som kommer att få leva vidare.”
Power vill genom sin nya kampanj sticka ut i reklamhavet och samtidigt gasa ifrån andra elektronikbolag genom att ”skapa kommunikation som är mer underhållande än resten av kollegornas i branschen”, uppger Market vidare.
Även positiva responser
Hernandez uppger vidare att inte alla av de hundratals kommentarerna har varit negativa, utan vissa är även positiva och beskriver kampanjen som ”modig” och ”utmanande”.
”Många tycker att kampanjen är rolig. Det är just den typen av respons som visar att den når fram och sprider glädje och engagemang.”
Powers reklamkampanj startade under måndagen och kommer pågå i tre veckor, och sedan kommer bolaget utvärdera perioden.
”För oss handlar ett starkt varumärke inte om att aldrig göra fel, utan om hur man agerar när man får kritik.”
Läs mer:
AI tar över reklamen – kreatörer pressas ut av algoritmer. Realtid












