Realtid

Oroväckande trend: De får allt svårare att betala räkningar

Allt fler unga har problem med att betala räkningarna. Ibland på grund av att de försöker leva upp till influerares standard. (Foto: Fallon Michael / Unsplash)
Johan Colliander
Johan Colliander
Uppdaterad: 26 nov. 2025Publicerad: 26 nov. 2025

Svenska konsumenter mår generellt bättre ekonomiskt, men för Generation Z pekar utvecklingen åt fel håll. En tredjedel av unga vuxna uppger att de skuldsatt sig i försök att efterlikna influencers livsstilar på sociala medier.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I den omfattande undersökningen, som genomfördes av Financial Times Longitude i augusti för Intrums räkning omfattades över 20 000 konsumenter i 20 europeiska länder.

I den framträder en oroande bild av de yngsta vuxnas ekonomi.

Medan 74 procent av alla svenska konsumenter säger att de betalar sina räkningar i tid, en tydlig förbättring från 60 procent 2023, har andelen unga som missar betalningar ökat från 35 procent 2024 till 41 procent i år.

Oroande signaler: Gen Z inte redo för jobbet

Gen Z stämplas som ”oanställningsbara”. Kritiken kommer från chefer som ser oroande mönster bland unga jobbsökare.

Återkommande problem istället för engångshändelser

Särskilt alarmerande är att betydligt fler i Generation Z uppger att obetalda räkningar numera är ett återkommande problem snarare än en engångshändelse.

Anna Zabrodzka-Averianov är orolig för utvecklingen för Generation Z. (Foto: Intrum / Pressbild)

Enligt rapporten har andelen ökat från 25 procent förra året till 74 procent i år.

ANNONS

”Det märks en oroande utveckling bland unga vuxna som pressas av stigande levnadskostnader och orealistiska förväntningar i sociala medier. Det riskerar att skapa ekonomiska vanor som på längre sikt utgör ett hot mot en stor grupp unga människor, säger Anna Zabrodzka-Averianov, senior ekonom på Intrum till Realtid.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

12 dec. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

Sociala medier skapar orealistiska förväntningar

Generation Z påverkas hårdare av konsumtionshets i sociala medier än andra åldersgrupper. Hela 80 procent anser att sociala medier skapar orealistiska ekonomiska förväntningar, jämfört med 62 procent av alla tillfrågade svenska konsumenter.

Missa inte:
Generation Z flyr universiteten. Realtid

Resultaten visar att 31 procent i Generation Z skuldsatt sig i försök att efterlikna influencers livsstilar.

Totalt uppger 16 procent av alla svenska konsumenter att influencerkulturen bidragit till deras skuldsättning. Dessutom säger 40 procent av Generation Z att den sociala pressen att leva upp till andras livsstilar på nätet har försämrat deras psykiska hälsa.

Varierar mellan länder

Till Realtid beskriver Zabrodzka-Averianov situationen som en gul, snarare än en röd, flagga. Än så länge.

ANNONS

Hon påpekar att problemet varierar kraftigt mellan olika europeiska länder. I Sverige är läget något bättre än EU-genomsnittet, men trenden är oroande.

Läs även:
Så vet du när skulden blivit för tung – enligt experten. Dagens PS

”De unga generationerna fortsätter att kämpa i den nuvarande miljön. Det här är unga vuxna som befinner sig i relativt juniora positioner med lägre inkomster. Ökade levnadskostnader och höjda hyror slår hårdare mot dem än mot andra”, förklarar hon.

Anledningen till att man missar betala räkningarna är dock olika. I Sverige är det vanligare bland Generation Z att missa en betalning på grund av slarv än av pengabrist. Endast 20 procent hade brist på pengar. Men i Europa är siffrorna högre. Där har 52 av de som missat en betalning gjort det på grund av pengabrist.

Särskilt dramatisk är utvecklingen i Frankrike, där hela 90 procent av Generation Z uppger att de missade räkningar på grund av penningbrist. Även Nederländerna sticker ut med höga siffror.

Ekonomisk stress går i arv

Rapporten introducerar Intrums nya Money Management Index, som visar att ekonomiska problem ofta börjar redan i barndomen.

Bland ekonomiskt sårbara svenska konsumenter uppger 39 procent att de upplevde stress eller konflikter kring pengar när de växte upp, jämfört med 21 procent bland alla respondenter.

ANNONS

Missa inte:
Endast 32 procent kan detta grundläggande ekonomibegrepp. Dagens PS

Samtidigt är kritiken mot skolans ekonomiundervisning massiv. Endast 17 procent av svenska konsumenter anser att de fick bra ekonomisk utbildning i skolan, och bara 39 procent uppger att föräldrarna bidrog med god privatekonomisk förståelse.

Zabrodzka-Averianov betonar att situationen behöver följas noga framöver, särskilt med tanke på den yngre generationens betydelse för framtida ekonomisk tillväxt och de utmaningar som europeiska pensionssystem står inför.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Colliander
Johan Colliander

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.

Johan Colliander
Johan Colliander

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.

ANNONS
ANNONS