Realtid

Hälften av svensk bensin kommer från okända länder – ryskt ursprung

Hälften av svensk bensin och diesel kommer från okända länder – och har ofta ryskt ursprung.
Hälften av svensk bensin och diesel kommer från okända länder – och har ofta ryskt ursprung. (Foto: TT)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 17 sep. 2025Publicerad: 17 sep. 2025

Över hälften av den bensin och diesel som importeras till Sverige uppges fortfarande komma från okända länder, och därigenom ofta ha ett ryskt ursprung.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den sänkta reduktionsplikten har lett till att vi använder mer fossila källor och många svenskar vet inte var deras bensin eller diesel faktiskt kommer från.

Statistik från Energimyndigheten visar att det ofta rör sig om ett okänt ursprungsland.

”Alla svenskar som tankar fossilt skramlar alltså varje år ihop tiotals miljarder kronor och stoppar pengarna i okända fickor i andra världsdelar. Vad pengarna används till vill jag helst inte tänka på”, säger Per Östborn, tillförordnad generalsekreterare i Gröna Mobilister till Aktuell Hållbarhet.

Bensin kommer från Ryssland

Pengarna kan exempelvis mycket väl användas till kriget i Ukraina eftersom okänt ursprung till stor del handlar om Ryssland.

Importen från Ryssland och andra auktoritära stater har ökat rejält bara på ett år, visar en rapport som Vi Bilägare ligger bakom.

Det står nu klart att över hälften av den bensin och diesel som vi tankar med kommer från okända länder.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Borde gynna vår egen industri

ANNONS

Sverige borde se siffrorna som ett nytt kall att göra något åt saken – vilket skulle kunna gynna vår egen industri menar Centerpartiets klimat- och energipolitiska talesperson Rickard Nordin.

”Det är vansinne att vi importerar fossila bränslen när vi skulle kunna producera stora mängder förnybara drivmedel här i Sverige, och att vi fortsätter med det här självskadebeteendet och ekonomiskt stöttar Europas störst militära hot”, säger han.

Ingen transparens

Det bedrivs ofta effektiv lobbying för att just inte transparensen ska öka inom området och mycket av det okända fossila drivmedlet kan därmed fortsätta att strömma in i Sverige – via skuggflottan eller Turkiet, Indien och andra länder.

Skuggflotta
Fartyget Eagle S misstänks vara en del av Rysslands skuggflotta, som är känd för att transportera rysk olja under oklara ägarförhållanden. (Foto: Lehtikuva/TT)

Obligatorisk ursprungsmärkning av bensin och diesel

Partierna har dock börjat inse problemet och vill se över möjligheten att införa obligatorisk ursprungsmärkning av bensin och diesel.

Det är dags att vakna menar Gröna Mobilisters Per Östborn.

ANNONS

”Att verka med kraft i EU för att öka transparensen i den ljusskygga handeln med olja skulle bli en värdig avslutning på mandatperioden.”

Läs även:

Bensinpriset rasar i USA – men i Sverige kan det bli dyrare. Realtid

Billigare bensin vid pump – men till vilket pris? Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS