Sverige genomgår just nu en historisk satsning på infrastruktur. Från underjordiska motorvägar i Stockholm till nya järnvägar längs Norrlandskusten pågår miljardprojekt. Här är läget för landets sex största pågående infrastrukturprojekt.
Byggarbetsplats Sverige: Så går de 6 största projekten


Mest läst i kategorin
Förbifart Stockholm – världens längsta motorvägstunnel
E4 Förbifart Stockholm är ett av Sveriges största vägbyggen någonsin.
Den 21 kilometer långa förbindelsen, varav cirka 18 kilometer går i tunnel, ska knyta ihop norra och södra Stockholm och avlasta den hårt belastade Essingeleden.
Det gör den till en av världens längsta motorvägstunnlar, enligt Trafikverket.
Bergtunneln är redan färdigutsprängd längs hela sträckan och arbetet pågår nu med att klä tunnlarna med väggar, lägga asfalt samt installera ventilation, belysning och säkerhetssystem.
Svenskt vattenlarm: Halv biljon krävs för att rädda dricksvattnet
Vatteninfrastrukturen i Sverige behöver förnyas. Läs om behovet av investeringar för att säkerställa framtidens försörjning av vatten.
Den första delsträckan mellan Häggvik och Hjulsta öppnar redan under 2026, medan hela projektet beräknas stå klart 2030 till en slutkostnad på 51,0–53,5 miljarder kronor.

Senaste nytt
Tunnelbanan byggs ut
I Stockholm byggs även tunnelbanan ut med omkring 30 kilometer nya spår och 18 nya stationer.
Utbyggnaden, som leds av Region Stockholm, omfattar förlängningar av blå och grön linje samt en helt ny gul linje.
Längs de nya sträckorna planeras omkring 130 000 nya bostäder, med viss trafikstart runt 2030.

Ostlänken – regionalt utvecklingsprojekt på 16 mil
Ostlänken är en av Sveriges största järnvägssatsningar i modern tid enligt Trafikverket.
Den nya järnvägsförbindelsen mellan Järna och Linköping sträcker sig cirka 16 mil genom tre län och fem kommuner och planeras för hastigheter upp till 250 kilometer i timmen.
Missa inte:
Motvilligt ense om enormt vägprojekt i Stockholm. Realtid
Projektet har diskuterats i över ett decennium och var ursprungligen tänkt som del av ett nationellt höghastighetsnät mellan Stockholm, Göteborg och Malmö.
Även efter att regeringen Kristersson stoppade planerna på nya stambanor fortsätter Ostlänken som fristående projekt. Kostnaden beräknas till cirka 91,4 miljarder kronor och de första spadtagen togs under 2024. Trafikstart planeras till 2035.

Norrbotniabanan – snabbare transporter i norr
Längs Norrlandskusten byggs en ny järnväg som ska revolutionera resandet mellan Umeå och Luleå.
Norrbotniabanan blir cirka 27 mil lång och ska enligt Trafikverket skapa snabbare, säkrare och mer miljövänliga transporter samt stärka industrins och arbetsmarknadens utveckling i norra Sverige.
Läs även:
Europa rusar i privat kapital – infrastruktur lockar investerare. Dagens PS
Restiden mellan de två städerna beräknas minska från omkring fyra timmar till cirka en och en halv timme.
Byggnation pågår redan på sträckan Umeå–Dåva med planerad trafikstart 2026, medan hela projektet väntas vara klart 2032. Totalkostnaden uppskattas till 43 miljarder kronor.

Malmbanan – upprustning av kritisk exportled
Sveriges tyngst trafikerade järnväg, den 50 mil långa Malmbanan mellan Boden och Riksgränsen, genomgår omfattande upprustning.
Banan är nyckeln till den svenska malmexporten men har som enkelspår varit särskilt känslig för störningar.
Missa inte:
Malmbanan rustas för krig: ”Militär infrastruktur”. Realtid
Nu förlängs bangårdar så att längre tåg kan mötas, banunderbyggnaden förstärks för tyngre godståg och det nya signalsystemet ERTMS installeras. Systemet beräknas vara klart 2029, enligt Trafikverket.

Västlänken – storstädernas framtid
I Göteborg pågår bygget av Västlänken, åtta kilometer järnvägsspår varav drygt sex kilometer går i tunnel under staden med tre nya underjordiska stationer.
Läs även:
Underkänt: Europas infrastruktur klarar inte krig. Dagens PS
Projektet, som startade 2018, var ursprungligen budgeterat till 20 miljarder kronor men beräknas nu kosta cirka 36 miljarder enligt Trafikverket.
Dagens Nyheter rapporterade dock i september 2025 att kostnaderna kan rusa till över 56 miljarder kronor.
Färdigställande planeras omkring 2030.


Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.









