Regering, region och berörda kommuner har enats om en avsiktsförklaring för det omstridda vägprojektet Östlig förbindelse, med en beräknad nota på 34 miljarder kronor.
Motvilligt ense om enormt vägprojekt i Stockholm


Regeringen har tagit tunnelbanan som gisslan för att tvinga oss att säga ja, säger MP:s borgarråd Åsa Lindhagen.
En dragkamp har i över ett år pågått mellan regeringen, som driver på för förbindelsen – en väg- och spårtunnel som binder ihop Stockholmsregionens norra och södra delar – och det rödgröna styret i Stockholms stad och Region Stockholm, som motsätter sig.
Nu har man skrivit under en avsiktsförklaring, vilket Mitti först rapporterade. I utbyte skjuter regeringen till miljarder som behövs för att färdigställa bygget av den nya tunnelbanan samt påbörja en utbyggnad av spårvägstrafiken i södra Stockholm.
Pengar man villkorat med att region och kommuner släpper fram Östlig förbindelse, som beräknas kosta 34 miljarder kronor.
Skilda världar
Ett mycket viktigt steg för att förverkliga ringleden runt Stockholm, enligt infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).
Regeringen har ett behov av att utmåla det här som en seger fast de har förlorat, kontrar Åsa Lindhagen (MP), miljö- och klimatborgarråd i Stockholms stad, till TT.
Regeringen, säger hon, har tvingat fram ett ja genom att hålla inne sin del av finansieringen av tunnelbanan.
Avtalet innebär inte ett definitivt beslut om att Östlig förbindelse byggs. Det enda den rödgröna majoriteten i Stockholm sagt ja till är att klargöra förutsättningarna, betonar Lindhagen.
Jag vill vara glasklar med att S, V och MP i Stockholms stad fortsatt säger nej.Gammal frågaDet här kommer att knyta ihop regionen och förbättra resorna i hela Stockholm, säger Carl Bergkvist, chefsekonom på Stockholms handelskammare som drivit frågan om en ringled sedan 1960-talet.
Enligt Trafikverkets analys skulle projektet i föreslagen tappning ge samhällsekonomiska förluster på 25 miljarder kronor. Men enligt Bergkvist finns alternativ med bättre kalkyl.
Regeringen ska nu analysera olika förslag för att se hur projektets lönsamhet kan förbättras.
Rättad: I en tidigare version fanns felaktiga formuleringar kring överenskommelsen.

Sveriges ledande nyhetsbyrå sedan 1921

Sveriges ledande nyhetsbyrå sedan 1921
Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.







