Nio av tio företagsledare planerar att utöka sitt hållbarhetsarbete – men bara hälften vågar prata om det offentligt. Rädslan för politisk motreaktion har bidragit till en tystnad kring framstegen.
Företag fortsätter med hållbarhet – men tiger om det


Mest läst i kategorin
Den största globala undersökningen av företagsledares syn på hållbarhet avslöjar en utveckling som få nog hade väntat sig.
Medan politiskt motstånd växer fram tonar allt fler organisationer ned sin offentliga kommunikation om miljö- och klimatfrågor.
Bakom kulisserna pågår dock arbetet vidare – och blir till och med mer intensivt.
Varför företag tiger om hållbarhet
Resultaten från FN:s Global Compact-Accenture CEO Study 2025 visar att 99 procent av de tillfrågade företagsledarna planerar att bibehålla eller utöka sina hållbarhetsåtaganden.
Samtidigt känner sig endast hälften mycket bekväma med att kommunicera sina framsteg offentligt.
”Många företag har dragit sig tillbaka från djärva, offentliga hållbarhetsuttalanden som svar på växande politisk och offentlig granskning”, skriver rapporten.

Senaste nytt
Förändrar företagskommunikationen
Utvecklingen märks tydligt på amerikanska marknaden, där en så kallad anti-ESG-rörelse vuxit fram.
Traditionellt republikanska delstater som Texas har antagit lagar som förbjuder statliga myndigheter från att göra affärer med företag som ”diskriminerar” fossila bränslen eller vapenindustrin.
Många amerikanska företag har under de senaste åren backat från olika klimatsamarbeten och generellt skruvat ner sina ambitioner inom hållbarhetsområdet, enligt Aktuell Hållbarhet.
Investerare kräver fortfarande hållbarhet
Trots motvinden fortsätter många investerare att ställa höga hållbarhetskrav.
KPA Pension, som förvaltar 340 miljarder kronor för 2 miljoner anställda inom kommunal sektor, har inte påverkats av de negativa krafterna.
”Vi står fast vid våra hållbarhetsambitioner och vi ser fortfarande inte att företag eller investerare egentligen har övergivit detta. Däremot så tonas det ned och man pratar mindre om hållbarhet”, säger Emilie Westholm, KPA Pensions chef för ansvarsfullt ägande, enligt Aktuell Hållbarhet.
KPA Pension har exkluderat Tesla från portföljen, delvis på grund av hållbarhetsfrågor.
Starkare affärscase för hållbarhet än någonsin
Enligt den globala undersökningen från 2025 anser 88 procent av företagsledarna att affärsargumentet för hållbarhet är starkare i dag än för fem år sedan.
Övertygelsen kommer samtidigt som världen förra året för första gången översteg Paris-avtalets tröskelvärde på 1,5 graders uppvärmning. Endast 35 procent av målen för hållbar utveckling ligger på rätt spår för att nås i tid.
Trots omfattande utmaningar saknar många företag grundläggande verktyg för framtidsplanering.
Bara 26 procent av företagsledarna har dedikerade grupper för scenarioplanering. Färre än 14 procent känner sig väl förberedda för globala utmaningar som inflation, handelsregleringar och klimatförändringar.
Fem framtidsfaktorer
Rapporten identifierar fem strategiska områden som avgör framtidens hållbarhetsledarskap:
- Samarbete kring regelverk
- Utnyttjande av konsumenternas efterfrågan
- Utökad tillgång till teknik
- Kompetensutveckling för framtiden
- Ledarskap med trovärdighet
”Framtiden bestäms inte bara av global ambition utan av globalt samarbete”, slår studien fast.
Den närmaste framtiden kan utvecklas på två helt olika sätt.
Antingen sker en koordinerad acceleration där företagsledare förenas kring gemensamma mål, eller så uppstår fragmenterad utveckling med ojämna regleringar och ojämlik tillgång till kapital och teknik.
Mognad framför spektakulära uttalanden
ESG-intressets tillbakagång har positiva aspekter. Under 2010- och 2020-talen växte området så snabbt att det på vissa håll ledde till så kallad greenwashing, där företag ville tjäna pengar på att kalla saker hållbara utan att leva upp till sina löften.
”Ett bolag behöver inte stå på Världsekonomiskt forum i Davos och deklarera att de ska rädda precis hela världen. Det är mer relevant att göra en analys av vilka bolagets största hållbarhetsrelaterade risker och möjligheter är”, säger Westholm enligt Aktuell Hållbarhet.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.











