Företag som grundades för två månader sedan har redan hunnit bygga produkter som techjättar kämpar med. Serge Lachapelle, tidigare på Google, ser hur små aktörer växer snabbare än bolag med miljarder i kassan.
Google-veteranen: "Startups slår jättarna med AI"

Mest läst i kategorin
Serge Lachapelle har sett insidan på en av världens mäktigaste techjättar.
Under sina år på Google skapade han rollen ”Outbound Product Manager” – en ambassadör mellan företaget och kunderna.
Nu, som investerare på Disruptive Ventures, ser han hur spelplanen förändras.
”Jag tror att det har blivit rekordlätt att gå från en idé till en produkt”, säger han till Realtid TV.
Det som ger småbolag fart
Men det är inte den AI-revolution som dominerar rubrikerna. Medan medierna fokuserar på existentiella frågor om människans framtid, menar Lachapelle att den verkliga förändringen sker i bakgrunden.
”Vi pratar mycket om hur vi ska överleva som art om 20 år när AI tar över, men vi pratar inte tillräckligt mycket om de små konkreta vinster man kan göra”, säger han.
Sådana rör automatisering av processer som fakturering, ekonomi och HR-system. Tidigare krävde detta dedikerade team, men kan nu hanteras automatiskt – vilket frigör resurser för produktutveckling.
”Det tror jag är det stora värde som AI kan ge i dag, men väldigt få pratar om”, säger Lachapelle.
Prototyper på timmar
AI-verktyg och tjänster som Lovable och Replit förändrar hur snabbt idéer kan testas.
Istället för omfattande dokumentation och specifikationer kan grundare skapa fungerande prototyper direkt.
Lachapelle nämner företag som grundades för bara två månader sedan och redan hunnit åstadkomma imponerande resultat.
Google skapade särskild roll
När Lachapelle jobbade på Google skapades särskilda roller för att överbrygga klyftan mellan ingenjörer och kunder – en utmaning som små bolag helt enkelt inte har.
”Man har inte flera lager av organisation att gömma sig bakom. När man är liten är man utvecklare, produktledare, kanske vd. Man är också den som tar ut soporna på kvällen”, säger han.
Stora organisationer har längre beslutsvägar och mer vikt i form av etablerade processer. Det som är en styrka i drift blir en belastning när marknaden förändras snabbt.
Värde som Google missat
När frågan om AI-bubblan kommer upp är Lachapelle tydlig. Svenska företag som Lovable, som nått unicornstatus på rekordtid, och Strawberry Browser skapar enligt honom reellt värde.
”De ger oss möjligheten att browsa internet på ett sätt som inte ens Google eller OpenAI har lyckats göra”, säger han.
Lachapelles slutsat: Värdet är påtagligt, även om finansmarknaden kan debattera värderingarna.
”Jag ser ett stort värde i vad som skapas just nu – speciellt här i Sverige”, säger han.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.







