Medan butiker stänger växer lågprissegmentet med nio procent årligen. Nu expanderar danska och svenska kedjor över gränserna – och ett fastighetsbolag rider på vågen från Kiruna till tyska gränsen.
Lågpriskedjorna erövrar Norden: "Här för att stanna"

Mest läst i kategorin
Rapporter om ”butiksdöden” florerar, men lågprissegmentet har vuxit med nio procent mellan 2017 och 2023.
Mitt i denna trend befinner sig Prisma Properties, ett fastighetsbolag som positionerat sig som specialist på lågprisbutiker med 136 fastigheter spridda över tre nordiska länder.
Bakom tillväxtsiffrorna pågår en kulturell förändring som omdefinierar hur nordiska konsumenter ser på lågprishandel.
Kulturförändring driver konsumentbeteende
”Om vi jämför Sverige med övriga nordiska länder och Tyskland till exempel, i dessa länder är det accepterat att handla lågpris oavsett om du har en liten plånbok eller en stor plånbok. Sverige rör sig mot samma köpbeteende”, säger Prisma Properties vd Fredrik Mässing till Realtid TV.
De senaste årens höga inflation, höga räntor och pressad privatekonomi har accelererat trenden, men även moderniseringen av lågprishandeln spelar en avgörande roll.
”Butikerna är mer moderna och miljöerna ser helt annorlunda ut”, förklarar Mässing.

Senaste nytt
Lågpriskedjor expanderar
Det mest påtagliga tecknet på segmentets styrka är den gränsöverskridande expansionen som tar fart över hela Norden.
”Det finns kedjor från Danmark som etablerar sig i Sverige. Svenska kedjor som går in i Danmark och det kommer fortsätta”, konstaterar Mässing.
Denna utveckling skapar nya möjligheter för fastighetsbolag som Prisma Properties, som har etablerat sig som nordiskt ledande utvecklare inom segmentet. Bolaget, som börsnoterades 2024, sträcker sig från Kiruna i norr ner till Tønder i södra Danmark.
Hållbara fastigheter lockar hyresgäster
Verksamheten är uppdelad i tre affärsområden: dagligvaror med fokus på aktörer som Willys och Lidl, lågprishandel där de arbetar med kedjor som Dollar Store, Rusta (börskurs Rusta), Jula och Jysk, samt snabbmatsrestauranger med hyresgäster som McDonalds, Max och Chop Chop.
En förändring som ofta förbises är hur hållbarhetstrenden gynnar fastighetsbolag som satsar på moderna lokaler.
Prisma Properties kan visa upp imponerande siffror: 70 procent av beståndet är nyutvecklat sedan 2016-2017 och 46 procent har energiklass A till B.
”Hyresgästerna efterfrågar nya och moderna fastigheter”, noterar Mässing, som ser fortsatt starkt intresse för etablering av nya butiker.
Prisma Properties växer med segmentet
Kombinationen av kulturförändring, gränsöverskridande expansion och krav på hållbara lokaler skapar enligt Prisma Properties vd en trend som är här för att stanna.
Hans bedömning är att lågprisbutikerna kommer att ta nya marknadsandelar under de kommande åren.
”Den är här för att stanna”, säger Mässing om lågpristrenden.
ANNONS
ANNONS

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.






