Realtid

Pilotlönerna lyfter i Europa – men skillnaderna är enorma

Förbud mot kortare flygresor i Frankrike
Från cockpit till lönebesked – skillnaderna i Europa är enorma.
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 16 sep. 2025Publicerad: 16 sep. 2025

Flygindustrin i Europa har länge kämpat med brist på flygplan, men nu står det klart att även piloterna är en bristvara. I sommar tvingades SWISS ställa in 1 400 flygningar – helt enkelt för att man inte hade tillräckligt med kaptener och styrmän i cockpit. Att bli pilot är en dröm för många, men vägen dit kostar uppåt 150 000 euro i utbildning. Frågan är: vad får man tillbaka i lön.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Schweiz i topp – Rumänien i botten

Enligt färska siffror från ERI tjänar en pilot i Schweiz i snitt 113 672 euro per år, högst i Europa. I andra änden av skalan hittar vi Rumänien, där genomsnittet ligger på 32 299 euro. Löneläget speglar också en klassisk nord–syd-axel: Västeuropa och Norden betalar bäst, Sydeuropa och Östeuropa ligger lägre, rapporterar Euronews.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Tyskland: topposition i statistiken i Europa

I Tyskland visar den federala statistikmyndigheten att en pilot i snitt tjänar 150 792 euro om året. Medianen ligger på 122 484 euro, men i mer avancerade roller kan lönen springa upp till hela 342 072 euro. Med andra ord, högre än de flesta advokater, läkare och bankdirektörer.

Tyskland visar toppsiffror – piloterna där tjänar mer än många bankdirektörer. Foto: (John McArthur / Unsplash)

Frankrike och Storbritannien

I Frankrike ligger snittlönen på 111 600 euro enligt statistikmyndigheten INSEE. Piloter hamnar därmed på femte plats över landets bäst betalda yrkesgrupper.
I Storbritannien varierar lönerna mellan 55 850 och 178 250 euro beroende på erfarenhet. Medianen ligger strax under 100 000 euro. Störst skillnad märks i Londonområdet, där snittet drar iväg till över 115 000 euro.

Trump vill skrota dina flygrättigheter

Att flyga till USA är redan ett äventyr. Långa visumköer, TSA-kontroller som får charterresor till Kanarieöarna att framstå som spa, och biljettpriser som ofta är högre än hyran på Östermalm. Nu vill dessutom Trump-administrationen montera ned de få rättigheter som resenärer faktiskt haft i bagaget.

ANNONS

Sverige och Norden sticker ut i Europa

Enligt SCB tjänade svenska piloter 6 492 euro i månaden i fjol, alltså drygt 78 000 euro per år. Det placerar Sverige strax under genomsnittet i Västeuropa. Danmark sticker däremot ut: där låg pilotlönerna på 13 523 euro i månaden 2023, sjunde högst bland alla yrken i landet.

Irland, Belgien och lågprisbolagen

Intressant är att Belgien och Irland rankar i topp, efter Schweiz. Ryanair uppger själva att deras kaptener kan tjäna upp mot 180 000 euro per år – inte illa för ett lågprisbolag som samtidigt pressar biljettpriserna.

Sydeuropa pressat

I Italien och Spanien ligger lönerna kring 80 000 euro. Portugal och Grekland landar på cirka 60 000 respektive 56 000 euro. Det är alltså bara hälften av vad en kollega i Tyskland eller Frankrike kan förvänta sig.

Checkin.com Group Ryanair
Ryanairs kaptener kan nå löner på nästan 180 000 euro. Foto: TT

Brist driver upp lönerna hela Europa

ANNONS

Det är inte bara flygplan som är en trång resurs i industrin. Även piloterna är för få. Konsultfirman Oliver Wyman varnar för en global brist på 80 000 piloter till 2032. Bara i Europa beräknas underskottet bli 19 000. Redan nu syns effekterna i lönestatistiken: piloter är i dag topp fem i de flesta länders lönerankningar.

För investerare och flygbolagsägare är detta en tickande kostnadsbomb. För den som drömmer om att flyga Boeing eller Airbus är tidpunkten däremot perfekt – pilotyrket är åter en av de mest lönsamma karriärvägarna i Europa.

Källa: Euronews Next, ERI, nationella statistikmyndigheter.

Krönika: Europas rekord visar att flygskammen äntligen är död

Realtids resekrönikör Viggo Cavling sörjer inte flygskammens död vid Europas flygrekord. Men nu måste EU och Sverige ta tag i flyget.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS