Realtid

Finnair storsatsar i Skandinavien – men vill inte prata siffror

Finnairs nya Skandinavienchef Lina Blom styr expansionen med fast men hemlig hand. (Foto: Pressbild)
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 17 nov. 2025Publicerad: 17 nov. 2025

“Vi vill erbjuda den bästa produkten till det mest attraktiva priset – och se till att kunderna väljer oss inte bara idag, utan även imorgon”, säger Finnairs nya Skandinavienchef Lina Blom i en intervju med Perfect Weekends redaktör Viggo Cavling.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Affärer

Stockholms krogboom: 300 restauranger på 25 år

13 dec. 2025

Men när vi frågar om nyckeltal, marknadsandelar och kostnad per stol – då tätnar dimman.

Finnairs strategi i ett nötskal – via Helsingfors vidare ut i världen. (Foto: Pressbild)

En affärsidé byggd på Helsingfors

Finnairs strategi har alltid varit glasklar: ta resenärer till Helsingfors – och därifrån vidare ut i världen. Bolaget bygger inte sitt nordiska nätverk på direkttrafik från Arlanda eller Landvetter, utan på korta, snabba byten genom sitt hemmanav.

”Alla våra europeiska destinationer konnektar via vår hubb i Helsingfors. Vi flyger inte direkt från Arlanda till Catania eller Florens – allt går via Helsingfors”, säger Lina Blom.

Det är en affärsmodell som gjort Finnair unikt i Norden. Och gammalt är det också: bolaget fyllde nyligen 102 år och Stockholm var en av de första utrikeslinjerna redan 1924.

Läs även: Tomma lyxhotell i Karibien – svenskar kan fynda stort i vinter

Korta gångvägar och minimal stress – Finlands huvudflygplats i rusningstid. (Foto: Pressbild)
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

12 dec. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

Helsingfors som effektivt nav

Den verkliga fördelen ligger i effektiviteten.

”Det som är en fördel och som jag alltid har sett som Finnairs styrka är smidigheten. Helsingfors har en minimum connecting time på 30 till 45 minuter och allt är samlat under ett tak. Det gör enorm skillnad jämfört med Arlanda, där det är mycket längre att gå mellan terminalerna”, säger Blom.

Helsingfors flygplats har dessutom utsetts till norra Europas bästa flygplats i storleksklassen 15–25 miljoner passagerare av Airports Council International.

Läs även: Fenomenet som smyger sig in på Stockholms krogar – och förändrar allt

Polarruttens verklighet – Finnair flyger norrut mot Japan. (Foto: Pressbild)

Från Asienmotor till polarrutter

Före kriget i Ukraina var Finnair störst i Norden på trafik till Asien – eftersom de kunde flyga raka vägen över Ryssland. Det gav bolaget de snabbaste rutterna till Tokyo, Seoul och Peking.

ANNONS

När luften över Ryssland stängdes fick allt ritas om.

I dag flyger Finnair till Japan via Nordpolen på utresan, och längre söderut på hemvägen för att följa vindsystemen.

”Kina har inte kommit tillbaka fullt, men vi är ändå det bolag som håller flest frekvenser på Shanghai och Hongkong”, säger Blom.

Det är sådana konkreta justeringar som visar hur djupt kriget slog mot Finnairs kärnaffär – och hur bolaget nu tvingas bygga en ny identitet genom Europa.

Läs även: Viggos dagbok: DNA-chock och en maffig vernissage, Dagens PS Perfect Weekend

Krabi gör comeback i Finnairs nätverk efter sex år – med två avgångar i veckan. (Foto: Pressbild)

Skandinavienexpansion – men utan siffror

Trots turbulensen växer Finnair i Norden.

ANNONS

– Från Stockholm ökar bolaget nu till 66 avgångar i veckan (från tidigare 58–59).
– Från Göteborg fortsätter man med cirka 34 avgångar i veckan.
– Och i Norge trafikerar Finnair hela åtta destinationer.

Dessutom startas den nya triangellinjen Umeå–Vasa–Helsingfors, som ska knyta samman två universitetsstäder och samtidigt ge norra Sverige bättre access till Finnairs långlinjer.

Men när frågan kommer: Vad betyder detta i passagerartillväxt?
Då väljer Blom åter att hålla hårt i sina data.

”Jag har siffrorna i datorn, men inte riktigt här och nu.”

Från TikTok-larm till svensk techsuccé via introspektiv AI

I veckans podcastavsnitt av AI+ samtalar Viggo Cavling och Katarina Gospic om de mest omtalade AI-nyheterna. Från forskning om självkorrigerande modeller,

Thailand – ett nordiskt kärleksförhållande

En av Finnairs starkaste marknader är – fortfarande – Thailand.

Bolaget gör nu sin största expansion på flera år:
– 25 avgångar i veckan vinter 2026/27.
– Upp till tre avgångar per dag till Bangkok.
– Phuket fem gånger i veckan.
– Och Krabi återinförs för första gången sedan 2019.

ANNONS

Detta är inga pressavdelningsdrömmar – det är stenhård efterfrågan från nordiska resenärer.

”Thailand är enormt populärt bland svenskar och skandinaver. Vi har en väldigt stark närvaro där”, säger Blom.

Nya rutten Umeå–Vasa–Helsingfors: triangeln som kan förändra norrlandstrafiken. (Foto: Pressbild)

Tyst om marknadsandelar

Blir expansionen ett sätt att ta marknadsandelar från SAS, Norwegian och Ryanair?

”Vi går inte in i priskrig. Vi vill erbjuda en bra produkt till ett bra pris och vara konkurrenskraftiga.”

På frågan vilket nyckeltal hon själv mäts på – kunder, yield, intäkter, kabinfaktor? – blir svaret lika diplomatiskt:

”Det viktigaste är att ha en bra produkt som kunderna väljer även imorgon.”

ANNONS

Läs även: Krögaren Brazer Bozlak bygger en internationell miljardkoncern

En omstart – och en ompositionering

Finnair försöker nu göra något svårt: bygga en ny styrkeposition i Europa samtidigt som Asien långsamt återhämtar sig.

Men kanske ligger svaret, som Blom antyder, inte i siffrorna – utan i tiden.

”Helsingfors är snabbt, effektivt och gör resandet smidigt. Det är en styrka vi kommer fortsätta bygga på.”

Vill du läsa mer om resor och trender? Då rekommenderar jag vår livsstilssatsning Perfect Weekend, där du bland annat kan du läsa om Doftsatta husdjur – en miljardbransch och Ryanair skrotar viktigt resedokument.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS