En medeltida stad vid Adriatiska havet känd från tv har tröttnat på selfiekaos och kryssningshorder och infört inträdeskontroll. Från 2026 måste besökare boka tid för att ens få promenera på stadsmuren – och dessutom gäller nya tuffa regler för både fartyg och Airbnb. Borgmästaren lovar mindre trängsel och mer livskvalitet.
Europas hårdaste inträdeskontroll – nej till massturism


Mest läst i kategorin
En av Europas vackraste städer har blivit sinnebilden för vad som händer när massturismen går över styr.
När HBO:s Game of Thrones förvandlade den kroatiska kuststaden Dubrovnic till King’s Landing kom hundratusentals extra besökare på köpet. Resultatet: smala gränder fyllda till bristningsgränsen, souvenirbutiker i varje hörn och invånare som kände sig mer som statister i en tv-produktion än som människor i en levande stad.
Läs även: Nytt bottenläge för turism till USA. Perfect Weekend
Men nu har borgmästaren Mato Franković fått nog.

Muren som måste bokas
Från och med 2026 krävs förhandsbokning för att promenera på den världsberömda stadsmuren.
Det blir ingen spontan kvällspromenad i månljus längre, utan strikt inträdeskontroll med datum och klockslag.
Biljetten ingår i ett nytt Dubrovnik-pass som kostar runt 40 euro och även omfattar museer, gallerier och kloster. Tanken är att färre människor på muren ska ge både en bättre upplevelse och ett skydd för kulturarvet.
Turister och klimatet är en tickande bomb för ekonomin
Så försöker man lösa det.
Senaste nytt
Kryssningsturismen stramas åt
Även kryssningsjättarna får sig en rejäl knäpp på näsan. Tidigare kunde fyra fartyg på samma dag släppa av tiotusentals resenärer som rusade genom stan på några timmar.
Numera gäller max två fartyg per dag – och de måste stanna i minst åtta timmar.
Det gör att passagerarna förhoppningsvis inte bara tar en snabb selfie vid Pile Gate, utan faktiskt sätter sig ner för en måltid, kanske bokar en guidad tur och spenderar mer pengar lokalt.

Airbnb under press i Dubrovnik
Ett annat problem är de ständigt växande antalet korttidsuthyrningar. Precis som i Barcelona och Lissabon har invånarna pressats ut när vanliga lägenheter förvandlats till turistboenden.
Dubrovniks svar är drastiskt: staden köper upp fastigheter i gamla stan, renoverar dem och hyr ut till unga familjer till låg hyra.
Ett pampigt palats har redan gjorts om till skola. Borgmästaren talar om att ”ge livet tillbaka till staden” och vill åter fylla de trånga gränderna med barnskrik snarare än rullväskor.
Läs även: Här är världens billigaste – och dyraste – länder för utlandsboende. Dagens PS
Ett nödvändigt experiment
Turismen är livsviktig för Dubrovnik – 80 procent av invånarna lever på den. Men Franković menar att framtiden tillhör städer som vågar säga nej till massturism.
Ingen vill längre trängas i kilometerlånga köer, utan resenärer efterfrågar kvalitet och unika upplevelser.
Genom att begränsa tillströmningen hoppas man höja både stadens attraktionskraft och invånarnas tålamod.
Nyckeln till en lyckad bilsemester i Europa
Ett av de viktigaste områdena att ha koll på är de allt vanligare miljözonerna i europeiska städer.
En modell för resten av Europa
Det här är inte bara en lokal fråga. Venedig har redan infört inträdesavgifter och Barcelona slåss med liknande problem.
Dubrovniks modell kan bli en förebild för andra historiska städer runt Medelhavet.
För om experimentet lyckas visar man att det går att kombinera turism och livskvalitet – utan att staden blir en kuliss.
Läs även: Krönika: Europas rekord visar att flygskammen äntligen är död
Perfect Weekend Guide till Dubrovniks nej till massturism
– Från 2026 krävs förhandsbokning för stadsmuren, inkluderat i Dubrovnik-passet för cirka 40 euro.
– Max två kryssningsfartyg per dag, varje besök minst åtta timmar.
– Staden köper lägenheter och hyr ut dem till unga familjer. Ett palats har redan byggts om till skola.
– Vid högsäsong har staden haft upp till 27 turister per invånare, enligt Responsible Travel.
Källor: The Independent, Svenska Dagbladet, Money-Tourism, Irish News.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.












