USA:s tullar har inte varit så här höga sedan 1930-talet. Donald Trumps handelspolitik är en politisk framgång – men ekonomer varnar för att notan landar hos amerikanska konsumenter.
Trump vinner handelskriget – på USA:s bekostnad


Mest läst i kategorin
Sex månader efter inledningen av Donald Trumps andra mandatperiod har USA med råge övergett årtionden av global handelsordning – till förmån för något ”drastiskt nytt och till stor del oprövat”, skriver New York Times.
Biltillverkare som General Motors och Volkswagen har rapporterat smällar på över en miljard dollar från USA:s tullar – bara under de senaste veckorna.
Missa inte: ”Luftslott” – EU:s löfte till USA döms ut. Realtid
Samtidigt förverkligas presidentens vision för global handel snabbt i takt med att stora ekonomier, som EU och Japan, faller i led för att underteckna avtal som inkluderar ”de högsta tullarna i modern tid”.
Högsta sedan 1934
Budget Lab vid Yale visar att amerikanska konsumenter nu möter en genomsnittlig effektiv tullsats på 18,2 procent – den högsta sedan 1934.
Efter att konsumenter anpassat sina köpmönster stabiliseras nivån vid 17,3 procent, dock fortfarande den högsta sedan 1935.

Det nya normalläget utnyttjar USA:s ekonomi som hävstång, där andra länder accepterar tullar på 15 till 20 procent för att göra affärer med landet.
Storbritannien lyckades förhandla sig till lägre 10-procentstullar, vilket enligt CNBC kan göra brittiska varor mer konkurrenskraftiga gentemot EU-produkter på den amerikanska marknaden.
Senaste nytt
Så mycket ökar priserna
Effekterna på vardagsvaror är dramatiska.
Skor och kläder blir nästan 40 procent dyrare i butik, men stabiliseras på runt 18 procent enligt Budget Labs modeller.
Bilpriser ökar med 12,3 procent initialt och 9,5 procent långsiktigt – motsvarande 5 900 respektive 4 600 dollar extra för en genomsnittlig ny bil från 2024.
Olika branscher drabbas olika hårt
Olika branscher drabbas olika hårt av tullpolitiken. Inom flygindustrin enades USA och EU om nolltullar på ”alla flygplan och komponenter” – vilket gav både Airbus och Boeing andrum efter 17 år av dispyter, skriver Politico.
Techsektorn gynnades också när chiputrustning fick undantag från bastullen på 15 procent. Holländska ASML:s aktie steg 4 procent efter avtalet.
Godisjätte satsar 20 miljarder i USA
Amerikanska Mars tror på den amerikanska marknaden.
Men bilindustrin fortsätter att blöda. Enligt Politico uppskattar Ferdinand Dudenhöffer från tyska Center Automotive Research att upp till 70 000 jobb på europeiska bilföretag och deras leverantörer kan gå förlorade – när tillverkare flyttar produktion till USA för att kringgå 15-procentstullen.
USA:s ekonomi krymper
Den samlade prisökningen på 1,8 procent motsvarar en inkomstförlust på 2 400 dollar per hushåll och år.
För de fattigaste hushållen är belastningen 1 300 dollar årligen, medan de rikaste drabbas av kostnader på 4 900 dollar.
”Det som går förlorat i översättningen är att även när dessa avtal sluts, kommer den slutliga tullsatsen troligen att toppa runt 20 procent, vilket är mycket högre än tidigare under 3 procent”, säger KPMG:s chefsekonom Diane Swonk till NYT.
Läs även: Europa går om USA: Här är bästa fonden för ditt sparande. E55
Arbetslösheten i USA väntas stiga med 0,4 procentenheter vid slutet av 2025 och 0,7 procentenheter 2026 – medan 494 000 färre jobb förväntas finnas vid årets slut, enligt Budget Lab.
På längre sikt kan den amerikanska ekonomin krympa med 0,4 procent, motsvarande 115 miljarder dollar årligen.
En politisk seger för Trump
Trumps strategi framstår ändå som en politisk seger när land efter land accepterar hans villkor, noterar NYT.

Den dämpade marknadsreaktionen vittnar också om marknadens anpassning.
”För ett år sedan skulle marknaderna ha ryggat tillbaka. I dag är de bara tacksamma att det inte blev värre”, säger Nigel Green, vd för finansrådgivaren deVere Group, till New York Times.
Han ser EU-avtalet som ”en återställning, inte en lösning”.
Ekonomer: Handelskriget bromsar tillväxt
Men många ekonomer tror ännu att Trumps tullar kommer att leda till högre priser både för företag som importerar produkter och för konsumenterna som köper dem.
Brad Setser från Council on Foreign Relations bedömer att tullarna är ”tillräckligt stora för att bromsa ekonomin” och att många amerikaner kommer att känna av effekten.
Trumps jakt på mineraler förklarar hans världspolitik
Kina kontrollerar 90 procent av förädlingen och USA är fast i beroendet.
Ekonomisk forskning tyder på att det tar sex till 18 månader för tullars fulla effekter att visa sig. Trumps första handelskrig med Kina som inleddes 2018 ledde inte till försvagad tillverkning förrän året därpå.
Osäkerhet kring framtida handelsavtal
Clyde Prestowitz, tidigare regeringstjänsteman och grundare av Economic Strategy Institute, jämför Trumps Amerika med USA före 1946 och andra länder som Kina som byggde sina ekonomier med så kallade merkantila politik.
”Det fungerade för England, USA, Frankrike, Benelux, Tyskland, Japan, Korea och alla andra som blev rika”, säger han till New York Times.
Missa inte: Kaoset driver Wall Street till nya rekord. Realtid
Trumps administration har ännu inte klargjort vilka tullsatser som kommer gälla för dussintals länder från fredagen, deadline för att nå avtal.
Enligt Goldman Sachs handelspartners som står för 56 procent av USA:s import – inklusive Kanada, Mexiko, Sydkorea, Brasilien och Indien – ännu inte undertecknat preliminära avtal.
USA:s företag: ”Omöjligt planera under Trump”
1 augusti löper den amerikanska tullfristen ut.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.











