Efter att västerländska varumärken lämnat Ryssland har lokala kopior som Vkusno i Tochka och Stars Coffee vuxit sig starka – och nu kräver de skydd från en eventuell comeback för originalen.
Klonernas revansch – Rysslands "McDonald’s" kräver ensamrätt


Mest läst i kategorin
När McDonald’s och Starbucks övergav den ryska marknaden efter invasionen av Ukraina 2022, fylldes tomrummet snabbt av lokala efterliknare.
Nu har dessa kopior inte bara blivit en del av vardagen för miljontals ryssar – de har också blivit politiska aktörer som vädjar till Vladimir Putin om skydd från sina forna förebilder.
Missa inte: Putins lockrop möter skepsis – vågar företagen återvända? Realtid
Vkusno i Tochka – ”Gott, punkt” – driver i dag över 800 restauranger i Ryssland och serverar en meny som känns bekant.
Big Mac är numera ”Big Hit”, Happy Meal kallas ”Kidz Combo” och den stiliserade logotypen med gyllene bågar har ersatts med en hamburgare och två pommes frites.
Kallar det svek mot Ryssland
Men ambitionen sträcker sig långt bortom att bara kopiera.
”Vi tror inte att allt blir som förut efter att sanktionerna lyfts”, säger Vkusno i Tochkas vd Oleg Paroev till Bloomberg.
Han var tidigare chef för McDonald’s i Ryssland och har i dag ett nytt mål: att förhindra en återkomst för sin gamla arbetsgivare.

Under ett möte med Putin i Kreml i maj bad Paroev att regeringen skulle blockera eventuella återköp av McDonald’s gamla tillgångar.
”Om vårt varumärke återvänder kommer våra IT-system att bli utländska igen… Allt det enorma arbete våra ryska kollegor utfört kommer att visa sig ha varit förgäves”, sa han då enligt Financial Times.
Putin har svarat med att kalla McDonald’s flykt ett svek: ”De sprang iväg. Och nu, om de vill komma tillbaka, ska vi rulla ut röda mattan för dem? Självklart inte”, sade presidenten enligt Bloomberg.
Läs även: Ryssland hotar svenska varumärken: ”Fritt att tas över”. Realtid
Senaste nytt
”Krigsprofitörer”
Även Stars Coffee, som ersatt Starbucks, driver en liknande linje.
På sociala medier skryter kedjan med att ”Bucks lämnade, stjärnorna stannade kvar”. Företaget har öppnat över 80 kaféer – inte bara i storstäder utan även i mindre ryska orter där Starbucks aldrig slog upp dörrarna.
Skralt i kassan: Ryssland raderar stöd till företag
Bevisen för att Ryssland har det kämpigt med ekonomin växer ständigt.
Samtidigt har en lag i duman föreslagits som skulle ogiltigförklara återköpsavtal om köpesumman bedöms som för låg.
Det ses som en direkt åtgärd för att förhindra att västvarumärken återtar sina gamla positioner, något som fått internationell kritik.
”Det här är krigsprofitörer som försöker skydda sig från konkurrens. Hur ska de annars förklara varför tillgångarna måste vara kvar hos dem?”, säger forskaren Alexandra Prokopenko.
Katastrofala resultat
Även andra branscher har anammat denna strategi. Inhemska klädmärken som LIMÉ och Snezhnaya Koroleva har vuxit snabbt i avsaknad av Zara och Uniqlo.
Men i vissa fall, som för Just Clothes – en Uniqlo-ersättare – har resultaten varit katastrofala.
Medan vissa ser dagens situation som en möjlighet för Ryssland att bli mer självförsörjande, menar andra att den reella konkurrensen fortfarande kommer utifrån – genom parallellimporter och digital handel. Och frågan återstår: vad händer om väst återvänder?
Läs även: Potatisbrist – ännu ett tecken på Rysslands kris? Realtid
ANNONS

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.











