En återköpsklausul kan ge västerländska företag rätten att köpa tillbaka tillgångar i Ryssland om kriget tar slut. Men de lokala substituten vänder sig emot det.
Rysk McDonalds-kopia vädjar till Putin: Håll dem borta


Mest läst i kategorin
När Ryssland inledde sin invasion av Ukraina för drygt tre år sedan lämnade många västerländska företag landet vind för våg.
McDonalds var ett exempel som plötsligt tvingades sälja alla sina snabbmatsrestauranger – och de togs snabbt över av en lokal kopia.
Missa inte: Kommer företagen att återvända till Ryssland? Realtid
När nu Ryssland förbereder sig på en tid efter kriget är den inhemska snabbmatskedjan inte så pigga på att lämna sin priviligierade position, skriver Financial Times.
Vädjade till Putin
Kedjan som tog över McDonalds verksamhet heter Vkusno i tochka, eller ”Gott, punkt” på svenska, och man har ett mycket likt koncept i allt från grafisk profil till meny som originalet.
Även om det just nu inte finns några tecken på att McDonalds är på väg tillbaka till landet har man en återköpklausul som kan aktiveras i händelse av fred.

Vid ett nyligen hållit möte i Kreml framförde flera näringslivstoppar oro över att utländska varumärken kan återta sina tidigare positioner, särskilt om internationella relationer förbättras.
”Om vårt varumärke återvänder kommer våra IT-system att bli utländska igen, all köksutrustning kommer att bli utländska. Och allt det enorma arbete som våra kollegor, våra ryska partners, har utfört kommer att visa sig… till viss del ha varit förgäves”, sa Vkusno i tochka-vd:n Oleg Paroev till Rysslands president Vladimir Putin under mötet.
Missa inte: Ryssland hotar svenska varumärken: ”Fritt att tas över”. Realtid
Senaste nytt
Kan ogiltigförklara klausulen
Putin försäkrade att staten redan arbetar med att hitta juridiska lösningar för att neutralisera sådana återköpsklausuler.
Strax före mötet hade ett lagförslag lagts fram i duman som skulle tillåta ryska företag att ogiltigförklara avtal där återköpspriset anses vara för lågt i relation till nuvarande marknadsvärde.

Rysslands varning till företagen som lämnade landet
Den geopolitiska situationen mellan Ryssland och väst har förändrats dramatiskt.
Denna politiska vändning signalerar ett avståndstagande från tidigare signaler om att välkomna västbolag tillbaka.
Bland vinnarna finns inte bara snabbmatskedjor som Vkusno i tochka, utan även livsmedels- och dryckesproducenter som Chernogolovka och Litenergy, som har sett försäljningssiffrorna skjuta i höjden.
Vill skydda sig från konkurrens
Dessa företag har inte behövt ta hänsyn till utländsk konkurrens och kan därför enklare ta marknadsandelar.
Det är också drivkraften bakom försöken att fortsatt hålla de utländska företagen borta, tror experter.
Missa inte: Investerare nosar återigen på ryska värdepapper. Realtid
”Det här är krigsprofitörer som har lyckats stiga med flodvattnet. Detta handlar om att skydda sig från konkurrens. Hur kan de annars förklara att tillgångarna måste vara kvar hos dem? Endast genom att visa hotet från nyckfulla utlänningar”, säger Alexandra Prokopenko, forskare vid Carnegie Russia Eurasia Center i Berlin.
Vänt sig till andra länder
Samtidigt har statliga subventioner och en konsumtionsdriven ekonomi – delvis tack vare högre militära löner – skapat nya möjligheter för inhemska företag.
Inom områden som medicinteknik, elutrustning och byggmaterial rapporteras kraftig tillväxt, ofta tack vare att ryska produkter lyfts fram och stöttas från staten.
Rysslands näringsliv har också i allt högre grad vänt sig bort från väst. Stora investeringar som tidigare planerats i Europa har dragits tillbaka till förmån för inhemsk tillväxt eller projekt i så kallade ”vänskapliga” länder, skriver Reuters.

Ryssland lockar tillbaka företag – investerare spekulerar i fred
Investerare är fortfarande osäkra på framtiden.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.