Realtid

Kinas priskrig krossar framtidstron

Kina
President Xi Jinping ser stora problem med den inhemska prisdumpningen. (Foto: Ng Han Guan/ Tatan Syuflana/AP/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 08 juli 2025Publicerad: 08 juli 2025

Kinas ledarskap trappar upp kampen mot ett ökande problem i industrin: en priskonkurrens så intensiv att den underminerar hela den ekonomiska modellen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kinas president Xi Jinping har under sommaren fördömt vad han kallar ””involution” – ett tillstånd där företag tävlar så hårt om marknadsandelar att inga vinner, inte ens konsumenterna.

”Denna förtäckta prisdumpning stör marknadsordningen”, klagar statliga tidningen People’s Daily, med hänvisning till hur kinesiska biltillverkare säljer nya bilar som ”begagnade” för att maskera prissänkningar.

Missa inte: Kinas mål: Undvika Sovjets grymma öde. Realtid

Problemet är inte isolerat. Enligt The Economist har fabrikspriserna i Kina sjunkit 32 månader i rad, och 25 av 30 stora branscher visar negativ prisutveckling. I sektorer som stål, kol, elbilar och solpaneler har prisfallet varit särskilt kraftigt.

Bakgrunden är en överproduktion som driver ned priserna, samtidigt som efterfrågan förblir svag.

Tillverkning Kina
Många tillverkare pressar sina priser bara för att överleva. (Foto: AP/TT)

Konsumentförtroendet är lågt, hushållssparandet högt och investeringarna i fastigheter långt under tidigare nivåer.

Financial Times rapporterar att Kinas industriminister, Li Lecheng, nyligen manade solpanelsföretag att ”hantera den oordnade konkurrensen till låga priser” – ett tydligt tecken på att centralmakten ser allvarligt på problemet.

ANNONS

Läs även: Trump pressar världshandeln – nya hot mot BRICS och Kina. Realtid

Pressar priserna för att överleva

Begreppet ”involution”, tidigare reserverat för skol- och arbetslivets prestationshets, har fått en ny ekonomisk innebörd. I dag syftar det på marknader där varje tillverkare pressar sina priser till det yttersta – inte för att vinna, utan för att överleva.

Xi försöker nu återuppliva strategin från 2015–2017, då staten införde produktionskvoter, miljökrav och sammanslagningar inom överbelastade sektorer som stål och kol. Resultatet blev stigande priser och förbättrad lönsamhet.

Men dagens mål är svårare. Till skillnad från då är det nu inte statliga jättar som dominerar, utan privatägda, högteknologiska företag i tillväxtbranscher.

Gör sig Kina redo för ett kallt krig? 

Kinas president Xi Jinping har inte blivit tagen på sängen av den hårdnande relationen med USA. Tvärtom.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Global oro över Kinas överproduktion

”Detta är en utmaning i en mycket större skala”, varnar Frederic Neumann, chefekonom på HSBC, enligt Financial Times.

ANNONS

Samtidigt ökar pressen från omvärlden. Både USA och EU oroar sig för att Kinas överkapacitet dumpat priser globalt, något som kan spä på handelskonflikter.

Slutligen handlar allt om en balans mellan utbud och efterfrågan.

”Utan en stark efterfrågeankare riskerar även de bäst utformade åtgärderna att misslyckas”, säger Robin Xing från Morgan Stanley. Reformer av det här slaget kräver inte bara neddragningar – de kräver fler köpare vid bordet.

Läs även: Européer dissar USA när Kina har blivit ”coolt”. Realtid

ANNONS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

ANNONS
ANNONS