Den europeiska bilmarknaden skakas om när kinesiska biljätten BYD lanserar en ny modell. Det kan leda till ett priskrig även här.
Kinas nya elbilar kan starta priskrig i Europa


Mest läst i kategorin
Det pågår ett priskrig på elbilar i Kina. Flera stora tillverkare sänker sina priser för att sticka ut i den knivskarpa konkurrensen.
Nu är det på väg att komma även till Europa.
Missa inte: Tesla utmanövrerad i Europa – för första gången. Realtid
Den kinesiska elbilstillverkaren BYD lanserar sin hittills billigaste och minsta elbil i Storbritannien, skriver Financial Times.
Kommer snart till Sverige
Modellen Dolphin Surf, som kostar från 18 650 pund, är den europeiska motsvarigheten till Seagull.
Dolphin Surf kommer också att lanseras i Sverige inom den närmaste framtiden, även om datumet ännu inte är satt. Då kommer bilen att kosta under 200 000 kronor, skriver Carup.

Det är fortfarande mer än dubbelt så mycket jämfört med vad den kostar i Kina, men det mesta pekar ändå på att BYD:s framfart i Europa kommer att sänka priserna överlag.
Lanseringen markerar ett strategiskt skifte där BYD riktar in sig på det europeiska småbilssegmentet, ett område där elektrifieringen gått långsammare jämfört med större SUV:ar.
Missa inte: Kinesiska bilar erövrar världen: ”Högkvalitativa”. Realtid
Senaste nytt
Populära i Storbritannien
Redan före Dolphin Surfs debut hade konkurrenter som Renault 5, Citroën ë-C3 och Dacia Spring lanserats till konkurrenskraftiga priser, ofta under 23 000 euro.
Trots att EU infört högre importtullar på kinesiska elbilar sedan förra året har kinesiska tillverkare som BYD fortsatt att växa på den europeiska marknaden.
Kina kör om världen – elbilsjättarna utmanar USA:s tullmurar
Kinas elbilsindustri stormar fram och lämnar konkurrenterna bakom sig.
Storbritannien – som inte omfattas av EU:s tullhöjningar – tar nu emot nästan en tredjedel av de kinesiska bilar som importeras till Västeuropa.
BYD:s och andra kinesiska märkens marknadsandel i Europa har ökat från 2,9 procent i början av 2024 till 4,8 procent under de första fyra månaderna av 2025.
Kan bli ännu billigare
Analytiker menar att priserna på små elbilar kan sjunka ytterligare när europeiska tillverkare börjar använda billigare LFP-batterier (litium-järnfosfat) och tar hjälp av kinesisk teknik för att effektivisera produktutvecklingen.
Renault och Volkswagen är bland de aktörer som integrerar kinesiska komponenter för att sänka tillverkningskostnaderna på kommande modeller.
”När de väl börjar komma ut på marknaden kommer vi att se prisdeflation”, säger fordonsanalytikern Matthias Schmidt till FT.
Missa inte: Kinas nya elbilar laddas i rekordfart. Realtid
Priserna pressas
BYD är ett av företagen som har lyckats väl på en oerhört konkurrensutsatt kinesisk marknad. Annars är kineserna oroliga över att priserna har sjunkit allt för mycket.
Efter miljardsubventioner har det startats ett stort antal tillverkare som alla slåss om att sälja just sina bilar. Det påverkar inte minst försäljare på andrahandsmarknaden, vars marginaler försvinner.
”Vi förlorade alla pengar förra året. Det finns för många företag som tillverkar för många nya energibilar”, säger Ma Hui, en handlare av begagnade bilar i Peking, till CNBC.
BYD:s elbilar flödar in i väst: ”Förändrar världen”
Kinesiska BYD är på väg att bli en global gigant på elbilsmarknaden.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.












