Bilägare i Sydamerika och Afrika blir allt mer benägna att köpa kinesiskt. Det framkallar skrämselhicka i både Europa och USA.
Kinesiska bilar erövrar världen: "Högkvalitativa"


Mest läst i kategorin
Med hjälp av statliga subventioner – över 2 500 miljarder kronor, enligt SVT – har Kina kunnat bygga upp en ytterst konkurrenskraftig och prisvänlig bilindustri.
Det har fått EU och USA att under en längre tid varna för en snedvridning på den globala bilmarknaden. De har också vidtagit åtgärder i form av tullar eller andra hinder för att motverka det.
Missa inte: Kineser ratar tyska elbilar: ”Måste förändra sin strategi”. Realtid
Men det har inte hindrat kinesiska bilmärken att fortsätta sin världserövring. Nu växer nämligen exporten till resten av världen, skriver Bloomberg.
Sålt fabrik till BYD
Ett exempel är Sydafrika, där bara ett par procent av de sålda bilarna för fem år sedan var kinesiska. Nu är den siffran uppe i nästan tio procent.
I Turkiet har det ökat från nästan ingenting till åtta procent på ett par år, men det är ändå ingenting mot försäljningen i Chile – där nästan en tredjedel av alla nya sålda bilar är kinesiska.

Nu satsar Kina på bensindrivna bilar
Kina gör sin största satsning någonsin på konsumtion.
I Brasilien symboliseras detta av att biltillverkargiganten Ford har sålt sin fabrik till det kinesiska elbilsmärket BYD.
Men det är inte bara elbilar som exporteras. Faktum är att nästan 80 procent av Kinas fordonsexport består av bensindrivna fordon.
Totalt exporterade Kina nästan 5 miljoner fordon förra året, vilket var en ökning med knappt 20 procent enbart under 2024.
Läs även: Dörrhandtag på elbilar väcker ilska: ”Nya problem”. Realtid
Senaste nytt
Minskad vinst i Europa
”Kinesiska biltillverkare har tagit sig in på många globala marknader med högkvalitativa och konkurrenskraftiga fordon”, säger Abby Chun Tu, som är analytiker av bilindustrin på S&P Global Mobility i Shanghai.
För europeiska och amerikanska bilmärken, som länge har setts som prestigefyllda över hela världen, utgör detta ett paradigmskifte.

Kinas biltillverkare i kris: ”Knockout-turnering”
Kinas elbilsmarknad står inför en omvälvande framtid.
De märker redan av en märkbart sämre försäljning av bilar i Kina. Detta var den huvudsakliga anledningen till att BMW aviserade kraftigt minskad vinst förra året.
Även Mercedes-Benz och Porsche har det mycket jobbigt på den kinesiska marknaden just nu, skriver Business Insider.
Missa inte: Teslas dikeskörning: ”Mycket orolig för utvecklingen”. Realtid

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.