Flera biltillverkare i Europa har stora problem. Det kan sprida sig till andra delar av ekonomin, varnar experter.
Bilindustri i fritt fall kan skada Europa


Mest läst i kategorin
Bilindustrin var länge Europas fjäder i hatten och en viktig ekonomisk motor i många länder.
Nu befinner sig sektorn istället i ett akut läge.
Missa inte: Kinesiska bilar erövrar världen: ”Högkvalitativa”. Realtid
Flera aspekter får bedömare att se mörkt på framtiden – och det kan få konsekvenser för kontinentens hela ekonomi.
Dubbelt så många kinesiska bilar
I juni föll registreringen av nya bilar i Europa med 4,4 procent jämfört med samma månad förra året, enligt nya siffror från Jato Dynamics. Samtidigt ökar de kinesiska tillverkarnas närvaro kraftigt.
Kinesiska märken stod under årets första sex månader för 5,1 procent av den europeiska marknaden, nästan lika mycket som Mercedes-Benz. Jämfört med året innan innebär det en fördubbling.

Bakom utvecklingen ligger aggressiva expansionsstrategier från tillverkare som BYD, Xpeng och Omoda.
Bara BYD registrerade över 70 000 fordon i Europa under det första halvåret, en ökning på över 300 procent jämfört med samma period 2024, skriver Reuters.
Missa inte: Kinas billiga elbilar oroar kineserna själva. Realtid
Senaste nytt
Flera märken med svaga rapporter
Kinesiska elbilar lockar med konkurrenskraftiga priser och teknisk prestanda. Samtidigt brottas europeiska konkurrenter med höga produktionskostnader och logistikproblem.
Effekterna märks tydligt i de europeiska bolagens kvartalsrapporter. Stellantis rapporterade en förlust på 25 miljarder kronor och minskad försäljning med 6 procent.
Oväntat besked: Bilmärket gör helomvändning i Europa
En välkänd biltillverkare med djupa rötter har nu presenterat sina planer.
Volvo Cars (börskurs Volvo Car) redovisade ett minusresultat på 10 miljarder kronor efter förseningar av den nya modellen EX90.
Renault vinstvarnade nyligen, medan Volkswagen och Mercedes rapporterade betydande tapp i försäljningen på de viktiga marknaderna Kina och Nordamerika.
Central roll i Europas ekonomi
Trumps tullhöjningar i april – från 2,5 till 27,5 procent på europeiska bilimporter – har också slagit hårt mot exporten till USA.
Volkswagen upphörde helt med biltransporter från Europa till USA under våren, och flera andra tillverkare rapporterar marginalpress eller försäljningsbortfall.
Missa inte: Hotet mot Europas bilindustri: ”Kritisk fas”. Realtid
Det som gör krisen extra känslig är bilindustrins centrala roll i Europas ekonomi.
Begränsad effekt
Sektorn sysselsätter nästan 14 miljoner människor och står för omkring 7 procent av EU:s BNP, skriver Jonas Fröberg i Dagens Nyheter.
Kostnadstrycket från Kina, kombinerat med svag efterfrågan, utgör ett dubbelt hot. EU har försökt möta utvecklingen med skyddstullar, men hittills har effekten varit begränsad.
På längre sikt står europeiska tillverkare inför en strategisk omställning, där elektrifiering, mjukvarukompetens och produktionslokalisering blir avgörande.
Europas bilindustri rullar mot graven
Kina tar över marknaden både i hemlandet och på plats i Europa.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.











