Svenska finansprofiler tvingas spendera timmar dagligen på att bekämpa AI-bedragare som stjäl deras identiteter. Nu söker de juridisk hjälp mot de techjättar som tjänar på kaoset.
Finansprofiler i desperat kamp mot AI-bedragare


Mest läst i kategorin
En av landets mest kända finansprofiler har ägnat sina sommardagar åt något helt annat än aktieanalys.
Günther Mårder och hans projektledare Jenny Frank har nämligen tillbringat tre timmar dagligen på att bekämpa bedragare som använder hans ansikte och röst för att lura småsparare på miljoner.
Missa inte: Sociala medier – där finansbedrägerier gror. Realtid TV
”Man känner sig helt maktlös. Det urgröper min trovärdighet”, säger Mårder till Placera.
Så fungerar AI-bedrägerierna
Bedragarna har utvecklat en metod som blir alltmer sofistikerad. Med AI-teknik skapar de videor där Mårders ansikte och röst används för att ge investeringstips via WhatsApp-grupper.
Det som började med ”rätt taffligt gjorda annonser” har utvecklats till nästan perfekta deepfakes.
”Om ett år eller två år är det närmast perfektion”, säger Mårder till Dagens Juridik.

De falska annonserna sprids främst på Metas plattformar Facebook och Instagram, där de lockar användare att gå med i WhatsApp-grupper med löften om exklusiva aktietips. Varje grupp tar in exakt 100 personer och budskapet är alltid detsamma: fantastiska avkastningar väntar.
Senaste nytt
Bedragarna manipulerar aktiemarknaden
Den verkliga affärsmodellen är mer sofistikerad än traditionella investeringsbedrägerier. Mårder har gjort en förödande upptäckt genom att följa aktiekurserna för de bolag som ”han” påstås rekommendera.
Den 25 juni rusade amerikanska aktien Top KingWin från 1,95 till 3,68 dollar, för att sedan rasa ner till 0,61 dollar. Aktien användes samtidigt i bedragarnas annonser – och Mårder kunde inte hitta någon annan förklaring till kursrörelsen.
”Jag tror att det är så de tjänar pengar. För ingen som jag hittills pratat med har uppmanats att lämna ut sitt bankkontonummer”, säger han till Placera.
Varningen: Se upp för falska lån
Det blir allt vanligare med falska låneerbjudanden från bedragare.
Tekniken kallas ”front-running” – bedragarna köper aktier i illikvida amerikanska småbolag innan de rekommenderar dem genom sina falska profiler, för att sedan sälja när kursen stigit.
Meta tjänar miljoner på bluffannonserna
Finansprofilerna kämpar mot en motståndare med djupa fickor. Enligt uppgifter till SVT Nyheter har ett bedragarnätverk en budget på nästan 13 miljoner kronor i månaden enbart för marknadsföring.
När bedragarna köper annonsutrymme hamnar dessa pengar bland annat hos Meta.
”Meta tjänar pengar på annonserna, vilket sannolikt minskar deras incitament att agera”, säger drabbade finansprofilen Christer Gardell till Dagens Industri.
Läs även: Så vill ryska bedragarna lura dig på din pension – via sms. E55
Trots upprepade anmälningar från både finansprofilerna och deras följare försvinner annonserna endast tillfälligt. När en anmälan lyckas dyker nya versioner upp inom timmar, ofta med förändrat grafiskt material men samma grundläggande budskap.
Kräver grupptalan mot Meta
Efter månader av fruktlös kamp vänder sig nu flera av de drabbade till allmänheten med ett nödrop. Förutom Mårder och Gardell har Claes Hemberg, Adam Gerge, Jan Bolmeson och Arne Talving blivit offer för bedragarna.
”Är det någon juridiskt kunnig som ser vägen framåt för att sätta press på Meta i första hand? Hör av er!”, säger Mårder till Dagens Juridik.
”Jag och de andra står handfallna i detta och ser hur våra varumärken utnyttjas för bedrägerier.”
Så undviker du bedrägerier vid hotellbokningar
Under sommaren ökar risken.
Meta: ”Sofistikerade upplägg”
Intresseorganisationen Utgivarna kräver också att Meta redovisar sina intäkter från bluffannonser och förenklar anmälningsprocessen för drabbade.
”Bluffannonserna skadar den journalistiska trovärdigheten hos de medier vars kända varumärken förfalskas”, säger Utgivarnas vd Stefan Eklund till SVT.
Meta hävdar att företaget kontinuerligt utvecklar nya metoder för att bekämpa bedrägerier, men erkänner samtidigt att ”dessa brottslingar riktar sig mot människor och tjänster inom olika branscher med hjälp av sofistikerade upplägg”.
Missa inte: ”Du behöver bara logga in med BankID” – så luras svenska företag. Realtid

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.












