Realtid

"Du behöver bara logga in med BankID" – så luras svenska företag

Bedrägeri
Bedragarna utnyttjar vår godtrogenhet, stress och vilja att göra rätt, menar bedrägeriexpert Amalia Krantz. (Foto: Judit Nilsson/SvD/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 26 juni 2025Publicerad: 26 juni 2025

Bedragarna har blivit smartare – men det kan du också bli. Här är expertråden som gör ditt företag svårare att lura.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

juridiken
Spela klippet
Realtid TV

"Ett ganska fejk internet" – därför måste juridiken tänka om

14 juli 2025

Antalet bedrägerier mot företag ökar kraftigt – och metoderna blir allt mer raffinerade. Nordeas (börskurs Nordea) bedrägeriexpert Amalia Krantz reser Sverige runt för att sprida medvetenhet om hoten.

”Det är ett samhällsproblem som bara kan lösas gemensamt”, säger hon enligt Driva Eget.

Missa inte: Pengar till hundratals startups pausas – anklagelser om bedrägeri. Realtid

Allt var falskt

Det började med ett mejl som såg helt legitimt ut. En ekonomichef på ett svenskt företag fick instruktioner från sin vd att genomföra en brådskande betalning till en utländsk leverantör.

Tonen kändes igen, tidigare konversationer fanns med i mejltråden. Men allt var falskt – och pengarna försvann.

”Det här är ett typiskt exempel på vd-bedrägerier. De är inte bara tekniskt avancerade, utan också psykologiskt slipade”, säger Krantz.

BankID
Bedrägerier handlar inte sällan om att få tillgång till företagarens BankID. (Foto: Martina Holmberg/TT)
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

magisk
Spela klippet
Realtid Partner

Magisk sommarkväll med Jöback – nu hemma i din soffa

14 juli 2025
relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

30 maj 2025

”Mänskliga faktorn som avgör”

Krantz, som har en bakgrund som elitidrottare, besöker företag, kommuner och regioner för att utbilda om digitala hot. Hon menar att bedrägerier i dag ofta handlar om att lura människor, snarare än att hacka system.

”Det är inte sällan den mänskliga faktorn som avgör. Man kan ha robusta säkerhetssystem – men om någon klickar på fel länk eller luras att logga in med BankID är det redan för sent”, säger hon.

Ny bedrägeri-trend på sociala medier: ”Det går väldigt snabbt”

Finansinspektionen går nu ut och larmar om en helt ny typ av ekonomiska bedrägerier.

Enligt en ny studie från Nordea uppger 43 procent av småföretagen att de utsatts för bedrägerier.

Samtidigt anser 63 procent att de har god kunskap om hur man skyddar sig. Men de som redan blivit drabbade är betydligt mer oroade än andra.

Gjort nytta när bedrägeri stoppats

”Bedragarna utnyttjar vår godtrogenhet, stress och vilja att göra rätt. Att våga ifrågasätta är det första steget till att skydda sig, säger hon.

ANNONS

Läs även: Bedragarna går från hack till psykologi: ”Håll huvudet kallt”. Realtid

Företag bör se över sina rutiner och utbilda personalen kontinuerligt. Krantz menar att frågan måste vara ”top of mind”, inte något som tas upp en gång per år på en konferens.

”När jag får höra om kunder som lyckats genomskåda ett försök och stoppa det – då vet jag att vi gjort nytta.”

Så minskar du risken att utsättas för bedrägeri:

    1. Använd teknik klokt – begränsa direktåtkomsten till större summor och stäng möjligheter till utlandsbetalningar om de inte används.

    1. Tänk efter före – logga aldrig in med BankID på uppmaning och dubbelkolla alltid mottagare vid Swish-betalningar.

    1. Var två vid signering – minskar risken för obehöriga transaktioner.

    1. Var sunt misstänksam – ring hellre upp företaget via officiellt nummer än att klicka direkt på länkar i sms eller mejl.

Läs även: Bedragarna går från hack till psykologi: ”Håll huvudet kallt”. Realtid

Läs även: Alla på skärmen var fejk – AI-bedragare lurade till sig miljoner. Realtid

ANNONS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

ANNONS
ANNONS