Realtid

Storbolagen brottas med AI-säkerhet – så hanterar de riskerna

storbolagen
På vissa företag är det förbjudet för de anställda att använda Chat GPT. (Foto: Pexels)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 19 feb. 2025Publicerad: 19 feb. 2025

Svenska företag ställs inför svåra utmaningar när AI tar allt större plats i verksamheterna. Tekniken handlar inte bara om möjligheter, utan också om höga risker kring datasäkerhet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Spotify, Klarna och Skype – därför lyckas svensk tech

04 dec. 2025

I takt med att AI-verktyg blir alltmer tillgängliga ställs svenska storbolag inför utmaningen att dra nytta av teknologin, utan att riskera allvarliga säkerhetsproblem.

Hygien- och hälsobolaget Essity (börskurs Essity) har valt att satsa på medvetenhet och utbildning snarare än omfattande restriktioner. Carl-Magnus Månsson, bolagets IT-chef för digital transformation, betonar därför vikten av att skapa engagemang kring AI-användning.

Missa inte: Så ska Musk stoppas från att ta över Open AI. Realtid

”Vi jobbar brett med utbildning kring risker, regelverk och möjligheter”, säger han till Dagens Industri och tillägger att Essity erbjuder både tvingande och frivilliga kurser.

Få dagens viktigaste nyheter från Realtid. Prenumerera på våra nyhetsbrev.

Väljer en restriktiv linje

Essity har även etablerat godkända verktyg och miljöer för AI-experimenterande – men begränsar användningen av vissa externa tjänster där säkerhetsrisken anses vara för hög.

Banken Nordea (börskurs Nordea) har valt en mer restriktiv linje och blockerar externa AI-verktyg som Chat GPT för att säkerställa datasäkerhet.

ANNONS

Läs mer: Grok 3 är här – Musk: ”Världens smartaste AI”. Realtid

Mattias Fras, chef för AI Hub på Nordea, förklarar att beslutet var en besvikelse för många anställda men nödvändigt i en strikt reglerad bransch.

”Vi har snabbt styrt om till att jobba med AI i säkra miljöer via leverantörer vi redan arbetar med”, säger han.

DeepSeek i blåsväder: AI-jätten bannlyst på flera håll

Kinesiska AI-bolaget DeepSeek möter allt större motstånd från myndigheter och företag världen över.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Snabb utveckling

Trots restriktionerna bygger Nordea egna AI-lösningar med starka underliggande modeller. Fras betonar att bankens interna verktyg skräddarsys för specifika behov, exempelvis genom inbyggda kontroller för att hantera känslig data.

Enligt PC För Alla har AI-verktyg fått stort genomslag bland både företag och privatpersoner. 34 procent av svenskar mellan 18 och 84 år har använt AI – och bland unga vuxna är siffran så hög som 60 procent.

Missa inte: PWC-bossen: Företag som tvekar om AI har redan förlorat. Realtid

ANNONS

Samtidigt utvecklas marknaden i snabb takt. AI-jättar som Open AI, Microsoft och Google konkurrerar med nya chattbottar och företagsanpassade lösningar.

Frågan för storbolagen blir hur de ska navigera i detta landskap – mellan innovation, effektivitet och säkerhetskrav.

Framsteg? Nu kan AI stoppa självmord… men ibland blir det fel

AI-appar som lovar hjälp och stöd åt personer med psykisk ohälsa ökar. Många av dem är friskvårdsappar och slipper därmed EU-förordningens granskning.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

ANNONS
ANNONS