En ny rapport avslöjar en oroande sanning om svenska företag.
Säkerhetsrapport avslöjar: Ledare saknar förtroende


Trots att hoten ökar dramatiskt, känner en stor majoritet av ledarna sig osäkra på sina nuvarande säkerhetslösningar.
En skrämmande rapport
Enligt en ny rapport från Cisco Duo, som Dagens PS rapporterar om, är näringslivets skydd mot identitetsattacker svagt. Endast en minoritet av företagen, en tredjedel av ledarna, känner sig trygga med sina nuvarande leverantörer av identitetssäkerhet.
Denna brist på förtroende är kopplad till komplexa system och en bristfällig insyn i potentiella svagheter.
En majoritet, 94 procent av de tillfrågade ledarna, menar att en komplicerad infrastruktur minskar säkerheten. Dessutom erkänner tre av fyra ledare att de saknar fullständig insyn i organisationens sårbarheter.

Senaste nytt
Miljarder i förlust
Denna brist på kontroll och insyn är dyrköpt. Över hälften av alla organisationer, närmare bestämt 51 procent, har drabbats av ekonomiska förluster till följd av identitetsrelaterade intrång.
Som en direkt följd av dessa risker har 82 procent av de ekonomiska beslutsfattarna ökat sina budgetar för identitetssäkerhet. Detta visar på en ökad medvetenhet och en stark vilja att stärka försvaret.
AI driver hot och lösningar
Artificiell intelligens utgör både ett hot och en motor för förändring. Enligt 44 procent av ledarna är AI-drivna nätfiskeattacker ett av de största hoten.
De traditionella försvaren är inte tillräckliga mot de sofistikerade AI-drivna attackerna, speciellt när de kombineras med komplicerade leverantörskedjor.
Trots de ökade hoten driver AI även på moderniseringen av säkerhetssystem. Hela 85 procent av företagen inför säkerhetsfokuserade identitetslösningar för att motverka de AI-drivna hoten.
AI blir därmed en katalysator som tvingar organisationer att åtgärda långvariga brister i sina strategier för identitetssäkerhet.
Avhopp och konflikter – rapporter inifrån Meta
Metas AI-satsning tillhör de största investeringarna i teknikhistorien. Men på företaget stiger missnöjet.
Bristfälliga lösningar
Nätfiske fortsätter att vara ett stort problem, och 87 procent av ledarna anser att flerfaktorsautentisering (MFA) är avgörande för deras säkerhetsstrategi. Trots detta känner bara 30 procent sig helt säkra på sina kontroller mot nätfiske.
De största orsakerna till identitetsintrång är svag eller obefintlig MFA, bristande täckning och misslyckade engångslösenord. Endast 19 procent av företagen har implementerat FIDO2-tokens, den mest robusta formen av nätfiske-resistent MFA.
”Vansinnighetsbubbla” – kalkylen går inte ihop för AI-datacenter
Upptäck hur datacenter expanderar i takt med AI-utvecklingen och vilka resurser som krävs för framtiden. Räcker det till?
Säkerhet en eftertanke
Enligt 74 procent av IT-ledarna är identitetssäkerhet ofta en eftertanke vid planering av infrastruktur. Många ledare erkänner att säkerhet läggs till i efterhand, först efter att en incident har inträffat. Detta synsätt resulterar ofta i extra kostnader och ökad komplexitet.
Som svar på denna fragmenterade miljö med flera verktyg utforskar 79 procent av företagen möjligheten att konsolidera sina leverantörer för att förbättra överblickbarheten.
Endast 52 procent av organisationerna anser att de har en fullt integrerad överblick över identitets- och enhetsdata.
Utan insyn i användarbeteenden kan säkerhetsteam inte fatta konsekventa och välgrundade beslut, vilket skapar en farlig situation för många organisationer.
Digitalisering och AI lyfter flyget – men Arlanda står kvar på marken
AI, biometrik och digitala tvillingar är redan vardag på många av världens största flygplatser. Men i Märsta är verkligheten en annan.
Missa inte:
AI-chock: Professor varnar – 99 % av jobben kan försvinna till 2030. News 55
Radikal åtgärd: Småbarnsfamiljer slipper skatt på inkomster. E55
AI-fusket i ansökningar får företag att agera. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]











