Realtid

Ny tjänst ger dig hälsoråd direkt – ingen kö alls

AI
Den norska hälsovården har länge varit pressad, och många patienter upplever långa väntetider både hos fastläkare och på akuten. (Foto: Canva)
Christian Pedersen
Christian Pedersen
Uppdaterad: 29 nov. 2025Publicerad: 30 nov. 2025

Den nya statliga AI-tjänsten ska avlasta vården, ge säkrare hälsoråd än internationella assistenter och vara tillgänglig för alla – utan väntetid.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Lannebo: Marknaden missar mjukvarans roll i AI-boomen

15 dec. 2025

Norska hälsovården har länge varit pressad och många patienter upplever långa väntetider – både hos fastläkare och på akuten.

Nu vill myndigheterna ta ett stort digitalt kliv: en ny offentlig AI-tjänst som ska ge kvalitetssäkrad och personanpassad hälsorådgivning direkt i landets hälsoportal Helsenorge.

Ambitionen är att skapa en tryggare digital vägledning än vad brukare i dag får via vanliga sökmotorer och internationella AI-verktyg. Det skriver TV2.no.

En digital förstalinje

Norska hälsomyndigheten beskriver satsningen som en framtida “digital förstalinje”.

Tjänsten ska hjälpa människor att förstå sina symtom, tolka provsvar och bedöma när det är nödvändigt att söka vård.

Hälsodirektör Cathrine M. Lofthus betonar att en offentlig tjänst måste vara ett säkrare alternativ än dagens kommersiella AI-assistenter.

“En offentlig AI-tjänst måste vara ett tryggare och mer relevant alternativ, med hälsorådgivning som folk kan lita på”, säger hon.

ANNONS

Tjänsten ska inte ersätta läkare och kommer inte att ställa diagnoser.

Vid allvarliga symtom ska användaren styras vidare till 113 eller läkarkontakt, inte få lugnande svar.

Läs mer: Livsmedelsbranschen på väg att förändras i grunden: ”Vändpunkt” – Realtid

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

12 dec. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

Byggs steg för steg

Myndigheterna planerar en försiktig och modulbaserad utbyggnad.

Det innebär små funktioner som testas grundligt innan de görs tillgängliga för allmänheten.

En av de första planerade funktionerna är tydliga förklaringar av provsvar och medicinska journaler.

Många patienter upplever i dag att språket är svårt att förstå.

ANNONS

En annan prioritet är att ge riktade råd om vaccination, kost och förebyggande hälsa.

Eftersom större delen av befolkningens sjukdomar är icke-smittsamma, och ofta möjliga att förebygga, hoppas myndigheterna att tidiga råd kan minska vårdbehovet och avlasta läkarna.

Stort stöd – men också försiktig skepsis

Branschexperter menar att AI kan effektivisera vården, men varnar samtidigt för riskerna.

Rådgivaren Torgeir Waterhouse betonar att kvalitet och tydliga gränser är avgörande:

“Om jag skriver att jag tror att jag har ett hjärtinfarkt ska tjänsten inte börja diagnostisera, utan snabbt styra mig till akut hjälp.”

Norska läkarförbundet är positiv till potentialen, men beskriver sig som “ansvarsfullt skeptiska”.

De varnar för att dåligt utformade AI-råd kan leda till merarbete – inte mindre.

ANNONS

Integritet i fokus

Eftersom tjänsten ska hantera känsliga hälsodata ställs höga krav på säkerhet och kontroll.

All databehandling måste ske inom norsk offentlig infrastruktur.

Hälsomyndigheten vill ännu inte säga när tjänsten lanseras, men arbetet har hög prioritet.

Målet är tydligt: snabbare, tryggare och mer lättillgängliga hälsoråd, helt utan kö.

Missa inte:

LED-ljuset skapar huvudvärk – och kostnader för fastighetsägare – Realtid

Forskare: Åtta timmar är en myt – så mycket ska du sova – Realtid

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS